Adaptabilnost karijere, profesionalni identitet i donošenje profesionalnih odluka (CROSBI ID 628029)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Babarović, Toni ; Šverko, Iva
hrvatski
Adaptabilnost karijere, profesionalni identitet i donošenje profesionalnih odluka
Posljednjih godina veliku pažnju istraživača zaokupio je konstrukt adaptabilnost ili prilagodljivosti karijere. Kako je danas svijet rada izrazito promjenjiv, a tijek karijere uključuje niz različitih poslova, pa čak i promjenu zanimanja, od budućih radnika zahtijeva se stalna prilagodba i cjeloživotno usmjeravanje. Stoga je adaptabilnost ili prilagodljivost ključ za uspješan razvoj ili konstrukciju karijere. Ona obuhvaća usredotočenost na vlastitu karijeru, osjećaj kontrole nad profesionalnim ponašanjem, interes za profesionalnu budućnost te vjeru u ostvarenje profesionalnih težnji (Savickas, 2002). Osobe visoke razine prilagodljivosti imaju i pozitivnije karijerne ishode - njihov je profesionalni identitet zaokružen, suočavaju se s manje poteškoća pri donošenju profesionalnih odluka i veće su razine profesionalne zrelosti. S ciljem ispitivanja odnosa među spomenutim konstruktima, na uzorcima učenika prvih (N=309) i četvrtih (N=492) razreda zagrebačkih srednjih škola primijenjen je Upitnik prilagodljivosti karijere (CAAS ; Savickas & Porfeli, 2012), Skala statusa profesionalnog identiteta (VISA, Porfeli, Lee, Vondracek, & Weigold, 2011), Upitnik poteškoća pri donošenju profesionalnih odluka (CDDQ ; Gati, Krausz, & Osipow, 1996), Upitnik stilova donošenja profesionalnih odluka (CDMP, Gati, 2011) te pitanja o profesionalnim planovima učenika. Potvrđene su dobre metrijske karakteristike primijenjenih instrumenata i pronađene su očekivane razlike u rezultatima učenika prvih i četvrtih razreda. Ustanovljeno je da adaptabilniji učenici imaju manje poteškoća pri donošenju profesionalnih odluka i da najčešće pripadaju statusima preuzetog ili postignutog identiteta te tražećeg moratorija. Više i dublje procesiraju informacije o sebi i svijetu rada, ulažu više napora pri donošenju odluka te imaju veću težnju ka ostvarenju idealne karijere. Na temelju dobivenih rezultata razmatra se primjenjivost ovih instrumenata za profesionalno savjetovanje i usmjeravanje srednjoškolaca.
Adaptabilnost karijere; profesionalni identitet; donošenje profesionalnih odluka
nije evidentirano
engleski
Career Adaptability, Vocational Identity and Career Decision-making
nije evidentirano
Career Adaptability; Vocational Identity; Career Decision-making
nije evidentirano
Podaci o prilogu
105-105.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Zarevski, Petar ; Jurin, Tanja, Modić Stanke, Koraljka
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
1849-6946
Podaci o skupu
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa.
predavanje
16.04.2015-18.04.2015
Zagreb, Hrvatska