Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Utjelovljenje Isusa Krista kao mit u kristologiji Johna Hicka. Kritička analiza (CROSBI ID 395844)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Mršić Felbar, Iva Utjelovljenje Isusa Krista kao mit u kristologiji Johna Hicka. Kritička analiza / Karlić, Ivan (mentor); Zagreb, Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb, . 2015

Podaci o odgovornosti

Mršić Felbar, Iva

Karlić, Ivan

hrvatski

Utjelovljenje Isusa Krista kao mit u kristologiji Johna Hicka. Kritička analiza

Hickov pristup problematici utjelovljenja dijelom je njegova pluralističkog nasljeđa, koje ostavlja posljedice i na kristološkoj misli. Smatrajući nužnim reinterpretaciju doslovnog govora Kalcedonskog nauka, nadomješta ga metaforičkim, koji u konačnici ontološko pitanje ostavlja neodogovorenim, te ga, štoviše, na koncu i niječe, razarajući time ideju Isusova bogočovještva. Hick zastupa koncept mnogostrukih utjelovljenja, ustupajući mjesto Zbiljskocentrizmu, te tako omogućuje spasenjska posredstva i izvan kršćanstva. Isus Krist je promatran u svjetlu monofizizma i monoteletizma, što u konačnici rezultira posvemašnjim osiromašenjem kristologije kao i razaranjem Isusova bogočovještva. Tako mitološki, odnosno metaforički diskurs dovodi Hicka do govora o utjelovljenju kao o približavanju božanskog ljudima, a ne kao postajanju Boga čovjekom, zbog čega je njegova pozicija neprihvatljiva iz vizure katoličke teologije. Važnost obrađene teme utjelovljenja kao mita u kristologiji Johna Hicka prvenstveno leži u činjenici što je riječ o relevantnoj dogmatskoj problematici, a potom i u činjenici da o njoj ne postoji niti jedno sustavno obrađeno djelo, kako u hrvatskoj znanstvenoj literaturi, tako i u onoj inozemnoj. Ukazujući na dihotomiju pluralističke hipoteze sa katoličkim naukom o utjelovljenju, posebnu pažnju smo posvetili pitanju religijskoga jezika kao sredstva kojim Hick oblikuje vlastiti kristološki diskurs. Njegove smo argumente (povijesni, konceptualni, soteriološki i pragmatički), kojima on nastoji dekonstruirati doslovno shvaćanje ideje utjelovljenja, temeljito analizirali i procijenili da nisu razjašnjeni na odgovarajući način, te smo osporili njegove temelje. Na kraju smo potvrdili tezu o ovisnosti njegovih pluralističkih nazora i kristološkog stava naspram utjelovljenja Isusa Krista, jer bez te suovisnosti Hickovoj alternativnoj kristologiji manjka odgovarajuće opravdanje. Konačno, pokazali smo da je Hickov pokušaj dekonstrukcije tradicionalne kristologije utjelovljenja s ponudom one pluralističke, neuspio. Glavni razlog za takvu tvrdnju je manjak dostatnog uporišta za zamjenu tradicionalne kristologije onom mitičkog/metaforičkog tipa.

John Hick; kristologija; utjelovljenje; mit; metafora; jezik; Isus Krist; Kalcedon; pluralizam; implicitna kristologija; soteriologija; Zbiljsko; Isusovo čovještvo i božanstvo; dogma; neinkarnacijska kristologija; paradoks milosti; kristologija inspiracije; teorija dvaju umova; agape; epistemologija; ontologija

nije evidentirano

engleski

Incarnation of Jesus Christ as a Myth in John Hick's Christology. Critical Analisys

nije evidentirano

John Hick; Christology; incarnation; myth; metaphor; language; Jesus Christ; Chalcedon; pluralism; implicit Christology; soteriology; the Real; Jesus' humanity and divinity; dogma; non-incarnational Christology; paradox-of-grace; inspirational Christology; two-minds theory; agape; epistemology; ontology

nije evidentirano

Podaci o izdanju

224

03.07.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Filozofija, Teologija