Pregled bibliografske jedinice broj: 768119
Enklitike u nastavi hrvatskoga kao inoga jezika između višega i nižega standardnog varijeteta
Enklitike u nastavi hrvatskoga kao inoga jezika između višega i nižega standardnog varijeteta // Višejezičnost kao predmet multidisciplinarnih istraživanja / Udier, Sanda Lucija ; Cergol Kovačević, Kristina (ur.).
Zagreb: Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015. str. 17-32
CROSBI ID: 768119 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Enklitike u nastavi hrvatskoga kao inoga jezika između višega i nižega standardnog varijeteta
(Enclitics in teaching Croatian as a second language in relation to high and low varieties of Standard Croatian)
Autori
Udier, Sanda Lucija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Višejezičnost kao predmet multidisciplinarnih istraživanja
Urednik/ci
Udier, Sanda Lucija ; Cergol Kovačević, Kristina
Izdavač
Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)
Grad
Zagreb
Godina
2015
Raspon stranica
17-32
ISBN
978-953-7963-27-9
Ključne riječi
poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika, redoslijed enklitika, položaj enklitika, viši i niži standardni varijetet
(teaching Croatian as a foreign language, order of enclitics, position of enclitics, high and low standard variety)
Sažetak
U normiranju standardnoga hrvatskog jezika ima puno otvorenih pitanja te često nema jedinstvena mišljenja koja je inačica prihvatljiva ili preporučljiva i je li ona dio višega ili nižega varijeteta hrvatskoga standardnog jezika. Stručnjaci za hrvatski kao ini jezik (kraticom HIJ) slažu se da trebaju poučavati standardni jezik, ali među njima nema jedinstvena stava o tome koji se varijetet standardnoga jezika treba poučavati. Postoje mišljenja da se viši varijetet treba poučavati samo na najvišim stupnjevima, a da je za ostale stupnjeve poželjan srednji varijetet. U tome se kontekstu postavlja pitanje na koji način na nastavi HIJ-a treba poučavati redoslijed enklitika jer je taj dio sintakse teško usvojiv. U strukturi hrvatske rečenice enklitike se mogu smjestiti iza svake naglašene riječi, i to točno određenim redoslijedom. Učenicima i studentima HIJ-a lakše je usvojiv propisani međusobni redoslijed enklitika nego položaj koji one zauzimaju u rečenici, osobito u složenoj rečenici. Ako su enklitike smještene poslije prve naglašene riječi, to je obilježje višega varijeteta. Stroga norma ne preporučuje postavljanje enklitika iza stanke i iza logičko-intonacijskih cjelina i to ne smatra obilježjem višega varijeteta, dakle na taj se način tvore rečenice razgovornoga jezika. U radu će biti ispitana hipoteza da je u nastavi HIJ-a korisno poučavati da se enklitike postavljaju iza prve naglašene riječi, premda se na taj način proizvode i rečenice koje pripadaju višemu varijetetu i nisu uobičajene u razgovornome jeziku. Budući da učenici i studenti HIJ-a teško razlikuju naglašene od nenaglašenih riječi, jednostavno pravilo da enklitike stoje na drugome mjestu pomaže im da bolje ovladaju njihovim položajem i redoslijedom. Tvrdnja da je takav način poučavanja enklitika svrsishodan bit će potkrijepljena rezultatima istraživanja provedenoga na 40 učenika HIJ-a koji su sustavno poučavani redoslijedu enklitika na taj način i na 34 učenika koji nisu. Istraživanje je pokazalo da su učenici i studenti poučavani tim načinom znatno bolje ovladali položajem enklitika u jednostavnoj i složenoj rečenici, kao i njihovim redoslijedom, što govori u prilog takvu načinu poučavanja.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3623 - Metodologija i izrada udžbenika i testiranja za hrvatski kao drugi/strani jezik (Pranjković, Ivo, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Sanda Lucija Udier
(autor)