Razmatranja o ikonografiji dvaju reljefnih prizora na romaničkom luku zvonika splitske katedrale (CROSBI ID 219576)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Čapeta Rakić, Ivana
hrvatski
Razmatranja o ikonografiji dvaju reljefnih prizora na romaničkom luku zvonika splitske katedrale
Pod svodom zvonika, na zapadnom ulazu u splitsku katedralu, nalazi se luk s reljefnim scenama koje uprizoruju ljudske figure lišene svakog obilježja svetosti te razne životinje, stvarne ili izmišljene. Dosadašnji su istraživači suglasni oko toga da reljefi nisu zavidne umjetničke razine, te da ih je vjerojatno izveo majstor Otto koji se potpisao na reljefu s prikazom sv. Dujma, sv. Petra i sv. Staša. Taj je reljef uzidan u zvonik, nasuprot ulazu u splitsku katedralu. Uraci se gotovo jednoglasno smještaju u razdoblje zrele romanike, no po pitanju njihova ikonografskog značenja iznesena su heterogena mišljenja. Rudolf Eitelberger ih je još polovicom XIX. stoljeća determinirao općenito kao lovačke prizore, a takvo tumačenje prevladava i kod današnjih istraživača premda je u međuvremenu postojalo više pokušaja njihova tumačenja. U ovom se članku donosi ikonografska analiza prvih dviju scena obaju krajeva splitskoga luka. Oni se prvi put razmatraju i uspoređuju s nekim europskim srednjovjekovnim primjerima. Uzimajući u obzir srednjovjekovnu polisemiju dovode se u moguću vezu s ikonografijom antičkog junaka Herakla koji se u kršćanskom svijetu smatra prefiguracijom Krista.
Split ; romanika ; skulptura ; ikonografija ; amfisben ; lav ; Heraklo
nije evidentirano
engleski
Reflections on the Iconography of Two Reliefs on the Romanesque Arch of the Belfry of the Split Cathedral
nije evidentirano
Split ; romanesque ; sculpture ; iconography ; amphisbaena ; lion ; Heracles
nije evidentirano