Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Planiranje, financiranje i izgradnja cesta u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 395592)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Horvat, Rajko Planiranje, financiranje i izgradnja cesta u Republici Hrvatskoj / Topolnik, Dražen (mentor); Zagreb, Fakultet prometnih znanosti, . 2004

Podaci o odgovornosti

Horvat, Rajko

Topolnik, Dražen

hrvatski

Planiranje, financiranje i izgradnja cesta u Republici Hrvatskoj

Razvojem ljudskog društva unapređuje se promet i prometna usluga. Svojom zadaćom i svojstvom savladavanja prostora, promet nadilazi okvire obične djelatnosti i postaje jedna od baznih komponenti života čovjeka koji višestruko utječe na prostorni, gospodarski i socijalni i razvitak pojedine regije, pa i države. U suvremenom svijetu razvitak prometnog sustava povećava složenost odnosa i pojačava međuovisnost unutar prometnog sustava, a ovoga opet sa sustavima svog okruženja. Takav odnos nužno uvjetuje i potrebu za organiziranim pristupom u određivanju odnosa između potražnje i ponude prometne usluge. Postavljeni zahtjevi suvremenog prometa nužno postavljaju prometno planiranje kao osnova za optimalan odabir prometnog sustava. Planovi o izgradnji novih prometnica ili o uspostavljanju novih dijelova prometnog sustava, razmatraju se kao dio cjelovitog prometnog sustava, a prometni sustav pak kao dio ekonomskog, društvenog i šireg sustava prostorne organizacije. Uz planiranje, s obzirom na postavljeni planski zadatak i zahtjeve za brzine izgradnje novog prometnog pravca, nužno se nameće potreba osiguranja izvora financiranja u različitim varijantama kao i same izvore financiranja. Shodno prethodnom uočenom planiranju i financiranju, postavlja se i sustav same izgradnje kao krajnji cilj u nastojanju novih cesta i mreže cesta. Visoka ulaganja u promet i cestovni prometni sustav, velika investicijska sredstva na dulji rok uz razmjerno nisku stopu financijske rentabilnosti, opći interesi za dobro funkcioniranje prometa, neusklađeni odnosi između pojedinih prometnih grana u njihovom djelovanju kao i nesukladnost između ponude i potražnje u području prometne infrastrukture, postavljaju prometno planiranje kao osnova dugoročnog razvoja prometa i izgradnje cestovne mreže u funkciji razvitka prometnog sustava. Velika investicijska sredstva za izgradnju cesta i cestovne infrastrukture iziskuje i sustavno predviđanje izvora financiranja u različitim varijantama, s obzirom na postavljeni planski zadatak, zahtjeve brzine izgradnje novog prometnog pravca, kao i same izvore financiranja. Prijevozna potražnja i geoprometni položaj Hrvatske dvije su osnovne determinante koje imaju poseban značaj. Taj značaj dodatno ističe i gospodarska i njena ukupna pomorska orijentacija. Upravo iz tog razloga, plan izgradnje cesta u Republici Hrvatskoj potrebno je definirati kroz prioritete izgradnje temeljene prije svega na prometnom planiranju, rezultatima financijsko - tržišne opravdanosti izgradnje i njihovog razvojnog efekta.Sustav održavanja već izgrađenog cestovnog sustava svakako zaslužuje posebnu pozornost u ukupnom razvoju prometnog sustava. Nedostatno ulaganje u održavanje već izgrađenog cestovnog sustava stvara posljedice koje se manifestiraju kroz ugrožavanje sigurnosti sudionika u prometu, smanjenje gospodarske efikasnosti i potencijalnog ulaganja u razvoja novih gospodarskih grana, slabljenje općeg interesa svih ostalih subjekata za ukupan razvoj pojedine regije te potrebe za izdvajanjem sve većih financijskih sredstava za saniranje cjelokupne cestovne mreže. Sve veća prisutnost ekološke svijesti u društveno - ekonomskom razvoju ljudskog društva, postavila je nove zahtjeve u očuvanju prirodnog okoliša. Takvim se zahtjevima nužno prilagođava i razvoj transporta. Suočena s tim izazovom, a imajući u vidu prirodne ljepote na kojima Hrvatska bazira svoj ekonomski razvoj kroz poticanje eko - turizma, stvaranje integralnih transportnih sustava imperativ je kojeg treba razvijati u cilju smanjenja utjecaje prometa na degradaciju okoliša. Daljnje produbljivanje ekološke svijesti svih građana i jasna ekološka politika u razvoju cestovnog sustava, imperativi su koji stoje ne samo kao izazov već i odrednica hrvatskog društva u očuvanju prirodne baštine i zadovoljenja njenog ekonomskog prosperiteta.

Planiranje cesta; financiranje cesta; izgradnja cesta

nije evidentirano

engleski

Planning, Financing and Building of Roads in Republic of Croatia

nije evidentirano

Planning the road; financing roads; building of roads

nije evidentirano

Podaci o izdanju

131

30.12.2004.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Fakultet prometnih znanosti

Zagreb

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport