Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 765969

Likovna baština kneževa Odescalchi – od Lombardija i Rima do Iloka.


Najcer Sabljak, Jasminka
Likovna baština kneževa Odescalchi – od Lombardija i Rima do Iloka., Osijek: Muzej likovnih umjetnosti, Društvo povjesničara umjetnosti Zagreb i Muzej grada Iloka, 2015 (monografija)


Naslov
Likovna baština kneževa Odescalchi – od Lombardija i Rima do Iloka.
(The Art Heritage of the Odescalchi Princes: From Lombardy and Rome to Ilok)

Autori
Najcer Sabljak, Jasminka

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Muzej likovnih umjetnosti, Društvo povjesničara umjetnosti Zagreb i Muzej grada Iloka

Grad
Osijek

Godina
2015

Stranica
128

ISBN
978-953-6695-88-1

Ključne riječi
Likovna baština; zbirka
(Art Heritage; Collection)

Sažetak
U Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku (dalje: MLU) čuva se vrijedna ostavština plemićkih obitelji s područja istočne Hrvatske (slike, skulpture, grafike, crteži nastali u rasponu od 18. do 20. stoljeća). Te umjetnine svjedočanstvo su kolekcionarskog duha jednoga važnog razdoblja u nacionalnoj i europskoj povijesti, a baština tih obitelji postala je dio našeg kulturnog identiteta. Nakon Drugoga svjetskog rata na području čitave Jugoslavije taj je dio kulturnog naslijeđa dijelom uništen ili degradiran, a dijelom prešućen i zanemaren, odnosno doživio je svojevrsnu damnatio memoriae. Stoga je tema hrvatskog plemstva i njihovih umjetničkih zbirki u našoj stručnoj literaturi bila relativno slabo zastupljena, no odnedavno se ta kulturno-povijesna građa sve temeljitije istražuje i prezentira. Otvorenjem izložbe Likovna baština obitelji Pejačević u MLU-u 2013. godine započeo je ciklus izložbi pod nazivom Skriveno blago europskog plemstva, kojim se želi prezentirati bogato kulturno naslijeđe istočne Hrvatske, u kojem posebno mjesto zauzima likovna baština obitelji Odescalchi. U fundusu MLU-a danas je sačuvano samo jedno djelo iz njihove baštine, no u stalnom postavu iločkog muzeja prezentiran je ostatak djela iz nekadašnje zbirke kneževske obitelji Odescalchi. Ta su djela poslužila kao polazište za istraživanje te nekoć bogate kolekcije umjetnina. Obitelj Odescalchi započela je svoj društveni uspon na sjeveru Italije (Como), a ubraja se u najuglednije talijanske plemićke obitelji, iz koje potječe niz crkvenih velikodostojnika i jedan papa, Inocent XI. (od 1676. do 1689.). Obitelj je odigrala važnu ulogu u formiranju ne samo povijesti Italije, gdje do danas žive njezini članovi, nego i Europe. Participirala je u stvaranju srednjoeuropske povijesne karte u važnom trenutku obrane Beča, odnosno Svetoga Rimskog Carstva i katoličanstva od Osmanlija tijekom Velikoga bečkog rata (1683.–1699.). Zbog pomoći pružene monarhiji, obitelji Habsburg, papin je nećak Livije Odescalchi nagrađen titulom vojvode Srijema i velikim srijemskim vlastelinstvom na samom istoku današnje Hrvatske, netom oslobođenom od osmanlijske vlasti. Livije i njegovi nasljednici su tijekom gotovo 250 godina (od kraja 17. stoljeća do Drugoga svjetskog rata) ostavili dubok pečat u kulturnoj i gospodarskoj povijesti Srijema i Hrvatske. U razdoblju njihove uprave srijemskim vlastelinstvom u prostoru iločkog dvorca nastala je umjetnička zbirka posebnih vrijednosti, s djelima u rasponu od 16. do 20. stoljeća, koju s pravom možemo zvati iločkom zbirkom. S nastankom ove zbirke hrvatska je likovna i kulturno-povijesna baština bila obogaćena za jednu iznimno vrijednu umjetničku kolekciju. Bio je to svojevrsni kulturni transfer s područja Italije (Rim, Lombardija), prema istoku Hrvatske, u područje koje tradicionalno gravitira srednjo­europskom kulturnom prostoru, posebice Mađarskoj, Austriji i Njemačkoj. Umjetnička razina predmeta iločke zbirke bila je različita, no među njima su se nalazila vrhunska djela talijanske barokne i klasicističke tradicije koja prezentiraju uspon, bogatstvo i ugled obitelji Odescalchi, a posebice njezina najznačajnijeg člana, pape Inocenta XI. Posebnu vrijednost ovi predmeti imaju i stoga što dijelom potječu iz zbirke jednog od najpoznatijih talijanskih i europskih kolekcionara i mecene svoga vremena, kneza Livija Odescalchija, danas raspršene u nizu poznatih svjetskih muzeja (npr. u Haarlemu, Leipzigu, Madridu, New Yorku, Parizu, Petrogradu, Rimu). Obitelj Odescalchi bila je svjesna kulturnog utjecaja i vrijednosti svoje iločke zbirke, o čemu svjedoči mogućnost njezina razgledanja (u određenim uvjetima) već tijekom 19. stoljeća. Bila je to iznimna situacija za ove krajeve, no otvorenost privatnih zbirki za javnost u skladu je s talijanskom kulturnom tradicijom i posebice osjećajem za javno dobro koje je obitelj Odescalchi njegovala u Italiji (npr. Livijev muzejski prostor u palači Odescalchi u Rimu, uređenje muzejske zbirke u zamku Bracciano itd.). U svjetlu takvih mecenatskih i filantropskih nastojanja mora se sagledati i sudjelovanje kneza Baltazara III. Odescalchija s nizom predmeta umjetničke i povijesne važnosti iz iločkog dvorca na Milenijskoj izložbi u Budimpešti 1896. godine. Osobito je važna njegova donacija zagrebačkoj Jugoslavenskoj akademiji znanosti i umjetnosti (danas HAZU), odnosno hrvatskoj naciji, ponajprije gradu Zagrebu iznimno vrijednih kopija Rafaelovih djela iz vatikanskih Stanzi, pripisanih talijanskom slikaru Carlu Maratti: Papa Lav I. Veliki i Atila te Parnas. Uz ove slike iznimnih dimenzija i značenja, od nekadašnje bogate likovne baštine obitelji Odescalchi u Hrvatskoj preostalo nam je dvadesetak umjetničkih djela: dva velika slikana tonda (Stvaranje anđela i Glorija sv. Sebastijana), tri slike sakralne tematike (Madona s djetetom na tronu i sv. Ivanom Krstiteljem, Tri putta, Unutrašnjost samostana augustinki sv. Cecilije u Comu), slikano obiteljsko stablo (Arbor sive Genealogia Familiae Odescalchi), četiri biste članova obitelji (Papa Inocent XI. te Livije, Inocent I. i Livije III. kneževi Odescalchi), sedam reljefnih prikaza (četiri s likom pape Inocenta XI., Car i kralj Leopold I., Austrijski princ (Ferdinand Karl Joseph Habsburg-Este) i Žena iz obitelji Odescalchi) te tri grafička lista (Papa Inocent XI. u molitvi na klecalu pred Raspetim, Portret vojvode Livija Odescalchija između personifikacija Slave, Vrlina i Genija Umjetnosti, Grob Marije Flaminije Odescalchi, udane Chigi). Do osiromašenja raritetne zbirke u iločkom dvorcu došlo je tijekom nepovoljnih povijesnih okolnosti koje su pratile sudbinu njezinih umjetnina od Drugoga svjetskog rata do naših dana kada je (tijekom okupacije Iloka, 1997. godine) prijavljen nestanak niza slika, koje još uvijek nisu pronađene. No, unatoč tim nepovoljnim kretanjima, sačuvani dio kolekcije predstavljen je u novom stalnom postavu Muzeja grada Iloka, a sustavno istražen u ovome radu.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Citiraj ovu publikaciju

Najcer Sabljak, Jasminka
Likovna baština kneževa Odescalchi – od Lombardija i Rima do Iloka., Osijek: Muzej likovnih umjetnosti, Društvo povjesničara umjetnosti Zagreb i Muzej grada Iloka, 2015 (monografija)
Najcer Sabljak, J. (2015) Likovna baština kneževa Odescalchi – od Lombardija i Rima do Iloka.. Osijek, Muzej likovnih umjetnosti, Društvo povjesničara umjetnosti Zagreb i Muzej grada Iloka.
@book{book, author = {Najcer Sabljak, J.}, year = {2015}, pages = {128}, keywords = {Art Heritage, Collection}, isbn = {978-953-6695-88-1}, title = {The Art Heritage of the Odescalchi Princes: From Lombardy and Rome to Ilok}, keyword = {Art Heritage, Collection}, publisher = {Muzej likovnih umjetnosti, Dru\v{s}tvo povjesni\v{c}ara umjetnosti Zagreb i Muzej grada Iloka}, publisherplace = {Osijek} }