Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša (CROSBI ID 218795)

Prilog u časopisu | ostalo

Sumpor, Davor ; Jurum-Kipke, Jasna ; Musabašić, Nedžad Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša // Sigurnost : časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini, 56 (2014), 2; 95-112

Podaci o odgovornosti

Sumpor, Davor ; Jurum-Kipke, Jasna ; Musabašić, Nedžad

hrvatski

Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša

Multidisciplinarna ergoprosudba sustava čovjek – stroj – okoliš od dizajnera upravljačnica i prometnih procesa zahtijeva znanja i vještine iz tzv. netehničkih znanosti. Nedopustiva je okolnost istraživanje ponašanja vozača i/ili projektiranje prometnih procesa samo prema klasičnom biheviorističkom pristupu na temelju objektivnog statističkog rizika nakon ekspertiza prometnih nesreća, kada je već od 80-ih godina prošlog stoljeća u Europi konstatirano da statistički objektivni rizik nije odrednica ponašanja vozača. Subjektivni rizik postaje jednak objektivnom statističkom riziku jedino u trenutku kada vozač postupa na granicama svoje sposobnosti, zadaća tada postaje preteška i vjerojatan je gubitak kontrole nad vozilom bez ITS-a ili sustava za pomoć vozaču koji bi eliminirali ili smanjili utjecaj čimbenika smetnje. Udjel „ljudskog faktora“ nije isti kod biheviorističkog i kognitivnog pristupa istraživanjima, iako u svim prometnim granama kod biheviorističkog pristupa istraživanjima statističkog objektivnog rizika intenzivno dominira. Čimbenici „prometnog okoliša“ i „prometnog sredstva“ radni okoliš upravljačnice), prema dinamičkom otvorenom Fullerovom TCI modelu „zahtjev zadaće-sposobnost vozača“, utječu na težinu zadaće tijekom vožnje. Težinu zadaće i kognitivno opterećenje vozača tijekom vožnje moguće je, među ostalim, programirati i dizajnom upravljačnice, razmještanjem i pozicioniranjem svih često korištenih komandi na upravljačkoj ploči, a u interakciji s rasponima dosega ruku i biakromijalnim rasponom u središnjih 90 % iz dovoljnog i slučajnog uzorka vozača. Izrazito je bitno grupiranje i razmještaj srodnih komandi za promjenu brzine, jer je težina zadaće u TCI modelu dominantno povezana s promjenom brzine od „ljudskog faktora“. Za muške vozača tramvaja iz Sarajeva - pomoću parametara s brojčanim iznosima Iv , P(%) i ō - određeni su dominantni i važni čimbenici subjektivne smetnje iz kognitivne percepcije vozača, jer je kognitivno opterećenje vozača jedan od čimbenika promjene perceptivnog vremena odziva vozača PRT. Udjel „ljudskog faktora“ u čimbenicima smetnje vozača tramvaja povezan je s uvjetima rada i odmora, te je dokazano da taj udjel kod kognitivnog pristupa istraživanju nije dominantan u odnosu na udjele „prometnog okoliša“ i „prometnog sredstva“

vozači tramvaja ; dominantni i važni čimbenici smetnje ; udjel „ljudskog faktora“ ; težina zadaće ; perceptivno vrijeme odziva

nije evidentirano

engleski

Cognitive Approach to the Ergonomic Design of the Work and Traffic environment

nije evidentirano

tram operators ; dominant and important factors of distraction ; role of the human factor ; task difficulty ; perception-response time

nije evidentirano

Podaci o izdanju

56 (2)

2014.

95-112

objavljeno

0350-6886

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport

Poveznice
Indeksiranost