Poremećaji iz autističnog spektra: što nakon procjene? (CROSBI ID 395168)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Popčević, Klara
Ivšac Pavliša, Jasmina
Šimleša, Sanja
hrvatski
Poremećaji iz autističnog spektra: što nakon procjene?
Svako dijete s poremećajima iz autističnog spektra (PAS) jedinstveno je po svojim jezičnim i sociokognitivnim sposobnostima, stupnju poteškoća te podršci koju dobiva iz okoline. Uslijed toga svako dijete prolazi različite putove terapeutskog i predškolskog uključivanja te postiže različit napredak. Budući da u Republici Hrvatskoj ne postoji sustavno praćenje ove djece nakon postupka procjene niti postoji uvid u čimbenike koji su povezani s njihovim uključivanjem u predškolski sustav, cilj je ovog rada pružiti uvid u funkcioniranje dijagnostičkog, terapeutskog i odgojno-obrazovnog sustava te položaj djece s PAS unutar njega. Kako bi se dobili ovi podaci, osmišljen je i proveden upitnik s roditeljima 40 djece atipičnog komunikacijskog razvoja. Kvalitativnom i statističkom analizom roditeljskih odgovora ispitala se povezanost dobi roditeljskog prepoznavanja poteškoća s početkom dobivanja stručne podrške, povezanost dijagnoze djeteta s pojedinim oblikom uključivanja, povezanost roditeljskog zadovoljstva s pojedinim oblikom uključivanja te povezanost broja stručnih suradnika u vrtiću s upisom djece s PAS u vrtić. Funkcioniranje djece s PAS uvelike je određeno njihovim kognitivnim i jezičnim sposobnostima te je stoga ispitana povezanost mentalne i jezične dobi sudionika. Rezultati pokazuju važnost ranog prepoznavanja teškoća budući da postoji povezanost dobi u kojoj se prepoznaju teškoće s početkom dobivanja stručne podrške. Nije pronađena povezanost između dijagnoze djeteta i roditeljskog zadovoljstva s pojedinim oblikom uključivanja što upućuje na zaključak kako se ne može izdvojiti jedan oblik uključivanja kao optimalan, budući da je uspjeh uključivanja povezan s mnoštvom različitih čimbenika. Uvidom u roditeljske odgovore uočava se da je jedan od najbitnijih čimbenika educiranost i pozitivan stav odgojiteljica, a manje utjecaja imaju stupanj poteškoća djeteta i sam oblik uključivanja. Roditelji ukazuju na brojne probleme u sustavu kao što je na primjer nedovoljna pripremljenost predškolskog sustava za uključivanje djece s PAS.
poremećaji iz autističnog spektra; dijagnostika; terapija; predškolsko uključivanje
nije evidentirano
engleski
Autism Spectrum Disorders: What Happens After Assessment?
nije evidentirano
Autism Spectrum Disorders; diagnostic procedures; therapy; preschool education
nije evidentirano
Podaci o izdanju
59
12.03.2014.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb