Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 758889

Empatičnost promatrača i njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja


Raboteg-Šarić, Zora; Bartaković, Sanja
Empatičnost promatrača i njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja // 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja / Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo, 2015. str. 194-194 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Empatičnost promatrača i njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja
(Bystanders' empathy and their roles in bullying situations)

Autori
Raboteg-Šarić, Zora ; Bartaković, Sanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja / Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka - Zagreb : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo, 2015, 194-194

Skup
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 16-18.04.2015

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Empatija; uloge promatrača; uloge sudionika; vršnjačko zlostavljanje
(Empathy; bystander roles; participant roles; bullying)

Sažetak
Istraživanja koja proučavaju vršnjačko nasilje kao grupni proces ističu važnost ispitivanja uloge promatrača koja je, u odnosu na uloge nasilnika i žrtve, u dosadašnjim istraživanjima bila zanemarena. Pritom se polazi od pretpostavke da promatrači nisu homogena skupina, a njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja imaju različite učinke na učestalost i posljedice nasilja. Ovo istraživanje usmjereno je na ispitivanje uloge individualnih činitelja u objašnjenju ponašanja promatrača vršnjačkog nasilja. Empatija predstavlja ključno obilježje moralnog ponašanja te ima važnu ulogu u poticanju prosocijalnog i inhibiranju agresivnog ponašanja. Cilj istraživanja je ispitati u kolikoj je mjeri empatičnost promatrača povezana s njihovim ponašanjem u situaciji vršnjačkog nasilja. U istraživanju je sudjelovalo 325 učenika osnovnih škola, prosječne dobi od 13 godina. Primijenjena je Skala emocionalne empatije (Raboteg-Šarić, 1993) te prilagođena verzija Upitnika uloga sudionika (Salmivalli i sur., 1996) kojom se mjeri učestalost različitih oblika ponašanja promatrača vršnjačkog nasilja. Faktorskom analizom ovog upitnika utvrđene su različite uloge promatrača: pomagač nasilnika, poticatelj nasilnika, branitelj žrtve, agresivni branitelj i neuključeni promatrač. Djevojčice u manjoj mjeri pomažu nasilnicima nego dječaci te u većoj mjeri brane žrtve nasilja. S porastom dobi promatrači vršnjačkog nasilja u većoj mjeri potiču nasilnike, dok u manjoj mjeri brane žrtve vršnjačkog nasilja. U skladu s ulogom empatije u objašnjenju moralnog ponašanja, utvrđena je značajna pozitivna korelacija između empatičnosti promatrača i branjenja žrtve u uzorku dječaka i u uzorku djevojčica. Uz to, empatičnije djevojčice u manjoj su mjeri sklone poticati nasilnika. Rezultati ukazuju na važnost istraživanja ponašanja i obilježja promatrača u svrhu planiranja programa za suzbijanje vršnjačkog nasilja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Zora Raboteg-Šarić, (99796)