Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Određeni aspekti crkvenosti u Hrvatskoj u komparaciji s nekoliko europskih zemalja (CROSBI ID 53906)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Baloban, Josip ; Štengl, Ivan ; Crnić, Danijel Određeni aspekti crkvenosti u Hrvatskoj u komparaciji s nekoliko europskih zemalja // VREDNOTE U HRVATSKOJ I U EUROPI ; Komparativna analiza / Baloban, Josip ; Nikodem, Krunoslav ; Zrinščak, Siniša (ur.). Zagreb: Kršćanska sadašnjost ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2014. str. 43-92

Podaci o odgovornosti

Baloban, Josip ; Štengl, Ivan ; Crnić, Danijel

hrvatski

Određeni aspekti crkvenosti u Hrvatskoj u komparaciji s nekoliko europskih zemalja

Suprotno očekivanjima društvena scena općenito bilježi konstantan rast interesa za religiozno i duhovno: vraća se potreba za „iracionalnošću“ vjerovanja, koja ustupa mjesto propovijedanoj pobjedi razuma (znanosti) i umijeća (tehnologije). U takvom kontekstu, nasuprot negdašnjoj skepsi i ideološkoj kritici religije od strane različitih znanstvenih disciplina (barem na europskom tlu), religiji i religioznosti se pragmatično dodjeljuje društvena korisnost (sociologiziranje religije) i odatle zanimanje društvenih znanosti za fenomen religioznosti, te napokon neka vrsta brisanja granice između znanosti i vjerovanja koja postaje fluidna, primjejrice prisutnost neke vrsti spiritualiziranja psihologije, prožimanja psihološkog znanja, uglavnom istočnjačkim filozofijama i priziv na neku vrst mistike (psihologiziranje religioznosti odnosno psihološka duhovnost). Razvoj događaja u prvi mah dočekan je s oduševljenjem od strane institucija religioznosti koje su prethodno sa zabrinutošću gledale očigledan pad zanimanja za sadržaje vjere i njihovo prakticiranje. Zahvaljujući, dijelom i zanimanju istraživača društvenih zbivanja, te istodobno i razvijanju adekvatnijeg instrumentarija propitivanja ovog fenomena s vremenom se stvarno stanje pokazalo diferenciranije i preglednije. Tako se topi masovnost i monolitnost donedavna prevalentnih institucija religioznosti i njihova sveprisutnost u društvu i kulturi. Istodobno se okupljaju manje zajednice s izrazitijim naglaskom na osobno religiozno uvjerenje, s labavijim strukturiranjem učenja, osjećaja pripadnosti i kodeksom zahtjeva (osobno obvezujući moral i etičnost, koji s procesom individualizacije sele u područje privatnosti), ili se pak religioznost/duhovnost prakticira bez pozivanja na neku zajednicu vjerovanja. Tako religioznost kao sustav vjerovanja gubi na homogenosti. U ovom radu usredotočujemo se, prije svega i nadasve, na crkvenost koja se ne može reducirati samo na institucionalnu religioznost, ali koju se ne smije ignorirati. S jedne strane, crkvenost gledamo u njezine četiri komponente (dimenzije): 1. osobna i privatna ; 2. obiteljska ; 3. eklezijalna odnosno župna i 4. društvena dimenzija vjere. Time se nadilazi u socijalističkim i komunističkim zemljama poznata teza u drugoj polovici 20. stoljeća, naime je da je religija/vjera privatna stvar. Takav svojevrsni religijski-društveni-politički redukcionizam bio je u suprotnosti, prije svega, s kršćanstvom i crkvenošću, koje se žive i prakticiraju 24 sata, javno i privatno, u obitelji i društvu, dakako i u Crkvi. Naime, crkvenost nije nešto osobno izvanjsko i samo prigodno ili privremeno ; nešto što je ograničeno na svojevrsni geto bilo koje vrste ; nešto što uvijek ili pak samo povremeno nema pravo javnosti de facto i de iure. S druge strane, u sociologiji religije, a osobito u crkvenoj sociologiji već od šezdesetih godina 20. stoljeća zbilja ili fenomen crkvenosti odnosno kršćanstva općenito analizirao se prema pet dimenzija Charls Glocka (Glock, 1969, : 150-168)zatim su pojedini teoretičari i istraživači nadopunjavali, odnosno dalje razvijali Glockove dimenzije, da bi se u posljednja dva desetljeća u svezi crkvenosti i njezinog pluridimenzionalnog karaktera govorilo, najmanje o osam dimenzija: 1. dimenziji konfesionalne pripadnosti ; 2. dimenziji vjerskih istina ; 3. ritualnoj dimenziji ; 4. iskustvenoj dimenziji ; 5. moralno-etičkoj dimenziji ; 6. dimenziji povjerenja u Crkvu ; 7. dimenziji biti kršćanin u društvu ; 8. dimenziji prihvaćanja crkvene organizacije (strukture). Autori se u ovom članku ograničuju samo na sljedeće dimenzije crkvenosti: 1. dimenzija konfesionalne pripadnosti ; 2. dimenzija vjerskih istina ; 3. ritualna dimenzija ; 4. moralno-etička dimenzija. Odatle i naslov rada Određeni aspekti crkvenosti. Osim toga, teološka promišljanja autora u ovom radu polaze od triju teoloških teorija: od teorije parcijalne identifikacije s Crkvom (Ratzinger, 1997.), od teorije stupnjevite i distancirane crkvenosti (Baloban, 1982.) i od teorije izbornog kršćanstva (Kušar, 1996.).

crkvenost, Hrvatska, Europa, komparacija

nije evidentirano

engleski

Some Aspects of Ecclesiasticism in Croatia in Comparative Perspective with few European Countries

nije evidentirano

Ecclesiasticism, Croatia, Europe, Comparison

nije evidentirano

Podaci o prilogu

43-92.

objavljeno

Podaci o knjizi

VREDNOTE U HRVATSKOJ I U EUROPI ; Komparativna analiza

Baloban, Josip ; Nikodem, Krunoslav ; Zrinščak, Siniša

Zagreb: Kršćanska sadašnjost ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu

2014.

978-953-11-0894-2

Povezanost rada

Teologija