Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 756097

Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev


Nikčević Sanja
Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev // Recepcija i novo čitanje Njegoševa djela / Nikčević, Milorad (ur.).
Zagreb/Cetinje: HCDP Croatica MOntenegrina, 2014. str. 129-149 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


Naslov
Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev
(The False Emperor Šćepan the Little as Affirmative Romantic Epic)

Autori
Nikčević Sanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Recepcija i novo čitanje Njegoševa djela / Nikčević, Milorad - Zagreb/Cetinje : HCDP Croatica MOntenegrina, 2014, 129-149

ISBN
978-953-57372-3-0

Skup
Recepcija i novo čitanje Njegošev djela

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2013

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Njegoš; ep; romantizam; političko afirmativna književnost; nacionalni identitet
(Njegoš; epic; romanticism; political; affirmative literature; national identity)

Sažetak
Djelo Lažni car Šćepan Mali Petra II Petrovića Njegoša jedno je od njegova tri velika djela, ali s najvećim problemima recepcije. Zbrka u tematskoj i žanrovskoj odrednici djela (historijska/politička drama/ep/kronika/poema) opravdavala se tezom o nemogućnost jednoznačnog definiranja žanra zbog njegove hibridnosti i slabije kvalitete djela u odnosu na Gorski vijenac. Međutim takav stav je posljedica negativnog odnosa suvremene epohe prema romantizmu kao epohi, pa tako i pojedinim romantičarskim žanrovima. Oni koji su Šćepana Malog i Njegoša voljeli pokušavali su djelo „podići“ u žanru i epohu koja se više cijeni pa su ga proglašavali: građanskom, klasicističkom, realističkom dramom. Unatoč dobroj namjeri to nije bila usluga djelu jer je isticala one elemente koji nisu dominantni. Kad se Lažnog cara Šćepana Malog pročita iz djela samog i iz njegove epohe vidi se samosvojno djelo, tematski logični nastavak Gorskog vijenca iste žanrovske odrednice: afirmativni politički romantičarski spjev. Ako je Gorski vijenac davao legitimitet Petrovićevoj lozi kroz lik vladike Danila i pokazivao kako riješiti unutrašnje probleme oko nejedinstva naroda, Šćepan Mali je logičan nastavak jer govori o carskim reformama na kojima je kasnije Njegoš izgradio državu. Napisan iz dominantne ideje epohe o stvaranju naroda i potrebi centralističke države sa svjetovnom vlasti vrlo jasno daje upute o vrijednostima društva na kojima se ona treba graditi (sloboda, sloga, identitet i odnos prema drugim zemljama) što ga čini afirmativnim političkim djelom svog vremena. Iz tog vremena romantizma je i žanr spjev, specifičan po dramskoj formi (replikama i didaskalijama) ali epskom sadržaju i narodnom stihu. Bez dramske radnje na sceni, bez klasičnog junaka ili psihološke motivacije likova, a s vrlo epskim opisima radnje koja se odvija izvan samog djela (u didaskalijama) u velikom vremenskom i prostornom rasponu i s brojnim likovima od kojih mnogi ne govore Šćepan Mali je očito ep. I to romantičarski jer je Njegoš, kao i drugi romantičari, želio pokazati da su njegove ideje zapravo narodne, pa je ne samo da je pisao na narodnu nego se djelo i temelji na djelovanju (narod postavlja i smjenjuje cara), komentarima, emocijama naroda koji upravo svojim pričama konstituira identitet i značaj pojedinih događanja i ljudi.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove
Filozofski fakultet, Osijek

Autor s matičnim brojem:
Sanja Nikčević, (213923)