Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev (CROSBI ID 622808)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Nikčević Sanja Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev // Recepcija i novo čitanje Njegoševa djela / Nikčević, Milorad (ur.). Zagreb : Cetinje: HCDP Croatica MOntenegrina, 2014. str. 129-149

Podaci o odgovornosti

Nikčević Sanja

hrvatski

Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev

Djelo Lažni car Šćepan Mali Petra II Petrovića Njegoša jedno je od njegova tri velika djela, ali s najvećim problemima recepcije. Zbrka u tematskoj i žanrovskoj odrednici djela (historijska/politička drama/ep/kronika/poema) opravdavala se tezom o nemogućnost jednoznačnog definiranja žanra zbog njegove hibridnosti i slabije kvalitete djela u odnosu na Gorski vijenac. Međutim takav stav je posljedica negativnog odnosa suvremene epohe prema romantizmu kao epohi, pa tako i pojedinim romantičarskim žanrovima. Oni koji su Šćepana Malog i Njegoša voljeli pokušavali su djelo „podići“ u žanru i epohu koja se više cijeni pa su ga proglašavali: građanskom, klasicističkom, realističkom dramom. Unatoč dobroj namjeri to nije bila usluga djelu jer je isticala one elemente koji nisu dominantni. Kad se Lažnog cara Šćepana Malog pročita iz djela samog i iz njegove epohe vidi se samosvojno djelo, tematski logični nastavak Gorskog vijenca iste žanrovske odrednice: afirmativni politički romantičarski spjev. Ako je Gorski vijenac davao legitimitet Petrovićevoj lozi kroz lik vladike Danila i pokazivao kako riješiti unutrašnje probleme oko nejedinstva naroda, Šćepan Mali je logičan nastavak jer govori o carskim reformama na kojima je kasnije Njegoš izgradio državu. Napisan iz dominantne ideje epohe o stvaranju naroda i potrebi centralističke države sa svjetovnom vlasti vrlo jasno daje upute o vrijednostima društva na kojima se ona treba graditi (sloboda, sloga, identitet i odnos prema drugim zemljama) što ga čini afirmativnim političkim djelom svog vremena. Iz tog vremena romantizma je i žanr spjev, specifičan po dramskoj formi (replikama i didaskalijama) ali epskom sadržaju i narodnom stihu. Bez dramske radnje na sceni, bez klasičnog junaka ili psihološke motivacije likova, a s vrlo epskim opisima radnje koja se odvija izvan samog djela (u didaskalijama) u velikom vremenskom i prostornom rasponu i s brojnim likovima od kojih mnogi ne govore Šćepan Mali je očito ep. I to romantičarski jer je Njegoš, kao i drugi romantičari, želio pokazati da su njegove ideje zapravo narodne, pa je ne samo da je pisao na narodnu nego se djelo i temelji na djelovanju (narod postavlja i smjenjuje cara), komentarima, emocijama naroda koji upravo svojim pričama konstituira identitet i značaj pojedinih događanja i ljudi.

Njegoš; ep; romantizam; političko afirmativna književnost; nacionalni identitet

nije evidentirano

engleski

The False Emperor Šćepan the Little as Affirmative Romantic Epic

nije evidentirano

Njegoš; epic; romanticism; political; affirmative literature; national identity

nije evidentirano

Podaci o prilogu

129-149.

2014.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Recepcija i novo čitanje Njegoševa djela

Nikčević, Milorad

Zagreb : Cetinje: HCDP Croatica MOntenegrina

978-953-57372-3-0

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti