Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev (CROSBI ID 622808)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Nikčević Sanja
hrvatski
Lažni car Šćepan mali kao afirmativni romantičarski spjev
Djelo Lažni car Šćepan Mali Petra II Petrovića Njegoša jedno je od njegova tri velika djela, ali s najvećim problemima recepcije. Zbrka u tematskoj i žanrovskoj odrednici djela (historijska/politička drama/ep/kronika/poema) opravdavala se tezom o nemogućnost jednoznačnog definiranja žanra zbog njegove hibridnosti i slabije kvalitete djela u odnosu na Gorski vijenac. Međutim takav stav je posljedica negativnog odnosa suvremene epohe prema romantizmu kao epohi, pa tako i pojedinim romantičarskim žanrovima. Oni koji su Šćepana Malog i Njegoša voljeli pokušavali su djelo „podići“ u žanru i epohu koja se više cijeni pa su ga proglašavali: građanskom, klasicističkom, realističkom dramom. Unatoč dobroj namjeri to nije bila usluga djelu jer je isticala one elemente koji nisu dominantni. Kad se Lažnog cara Šćepana Malog pročita iz djela samog i iz njegove epohe vidi se samosvojno djelo, tematski logični nastavak Gorskog vijenca iste žanrovske odrednice: afirmativni politički romantičarski spjev. Ako je Gorski vijenac davao legitimitet Petrovićevoj lozi kroz lik vladike Danila i pokazivao kako riješiti unutrašnje probleme oko nejedinstva naroda, Šćepan Mali je logičan nastavak jer govori o carskim reformama na kojima je kasnije Njegoš izgradio državu. Napisan iz dominantne ideje epohe o stvaranju naroda i potrebi centralističke države sa svjetovnom vlasti vrlo jasno daje upute o vrijednostima društva na kojima se ona treba graditi (sloboda, sloga, identitet i odnos prema drugim zemljama) što ga čini afirmativnim političkim djelom svog vremena. Iz tog vremena romantizma je i žanr spjev, specifičan po dramskoj formi (replikama i didaskalijama) ali epskom sadržaju i narodnom stihu. Bez dramske radnje na sceni, bez klasičnog junaka ili psihološke motivacije likova, a s vrlo epskim opisima radnje koja se odvija izvan samog djela (u didaskalijama) u velikom vremenskom i prostornom rasponu i s brojnim likovima od kojih mnogi ne govore Šćepan Mali je očito ep. I to romantičarski jer je Njegoš, kao i drugi romantičari, želio pokazati da su njegove ideje zapravo narodne, pa je ne samo da je pisao na narodnu nego se djelo i temelji na djelovanju (narod postavlja i smjenjuje cara), komentarima, emocijama naroda koji upravo svojim pričama konstituira identitet i značaj pojedinih događanja i ljudi.
Njegoš; ep; romantizam; političko afirmativna književnost; nacionalni identitet
nije evidentirano
engleski
The False Emperor Šćepan the Little as Affirmative Romantic Epic
nije evidentirano
Njegoš; epic; romanticism; political; affirmative literature; national identity
nije evidentirano
Podaci o prilogu
129-149.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Recepcija i novo čitanje Njegoševa djela
Nikčević, Milorad
Zagreb : Cetinje: HCDP Croatica MOntenegrina
978-953-57372-3-0
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096