Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 755607

Udžbenik kao izvor poučavanja i učenja različitosti


Bakota, Lidija; Peko, Anđelka; Varga, Rahaela
Udžbenik kao izvor poučavanja i učenja različitosti // Obrazovanje za interkultruralizam: Položaj Roma u odgoju i obrazovanju/Intercultural Education: The Position of Roma in Education / Mlinarević, Vesnica ; Brust Nemet, Maja ; Bushati, Jozef (ur.).
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, 2015. str. 343-377


Naslov
Udžbenik kao izvor poučavanja i učenja različitosti
(The Textbook - a Resource for Teaching and Learning about Differences)

Autori
Bakota, Lidija ; Peko, Anđelka ; Varga, Rahaela

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Obrazovanje za interkultruralizam: Položaj Roma u odgoju i obrazovanju/Intercultural Education: The Position of Roma in Education

Urednik/ci
Mlinarević, Vesnica ; Brust Nemet, Maja ; Bushati, Jozef

Izdavač
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti

Grad
Osijek

Godina
2015

Raspon stranica
343-377

ISBN
978-953-6965-42-7

Ključne riječi
Analiza udžbenika za Hrvatski jezik, spol, rodne uloge, stereotipi, romski učenici
(Textbook analysis, Croatian Language, sex roles, gender roles, stereotypes, Roma students)

Sažetak
Udžbenik u hrvatskim školama predstavlja važan izvor informacija. Nositelj je različitih ne samo obrazovnih već i odgojnih poruka koje mogu utjecati na osobni i socijalni razvoj učenika u procesu razvoja vlastitog identiteta i prihvaćanja različitosti. Istraživanjem se nastojalo utvrditi jesu li postojeći udžbenici izvor poučavanja i učenja različitosti glede prihvaćanja spolnih i rodnih uloga. U radu su se kvantitativno i kvalitativno analizirali udžbenici za predmet Hrvatski jezik namijenjeni učenicima mlađe školske dobi kako bi se dobili odgovori na pitanja: jesu li i koliko sadržaji u analiziranim udžbenicima izravno vezani za rodne uloge ; postoji li dominacija određenog spola u udžbeničkim tekstovima i podržavaju li udžbenički tekstovi stereotipne rodne uloge. Zanimalo nas je i kako preko udžbeničkih tekstova dolazi do susreta romske kulture s kulturom većinskoga stanovništva. Rezultati su pokazali kako su sadržaji vezani uz rodnu tematiku prisutni u prosjeku u jednoj petini udžbeničkih tekstova, da su dominantno zastupljeni muški autori udžbeničkih tekstova i muški književni likovi u tim tekstovima. U slučaju načina ponašanja i osobina pojedinih likova uočava se kako su muškim i ženskim najčešće pripisana ponašanja i osobine koje su tipične za njihov spol, ali postoje i odstupanja. Upravo je na tim odstupanjima moguće učenike poučavati prihvaćanju različitosti kada je riječ o rodnim ulogama. Udžbenik, kao važan izvor poučavanja, može pridonijeti boljem poznavanju, razumijevanju i prihvaćanju manjinskih zajednica, uključujući i romsku zajednicu u Hrvatskoj.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Fakultet za odgojne i obrazovane znanosti, Osijek