Metoda za praćenje aerodinamičkih značajki transportnog zrakoplova tijekom eksploatacije (CROSBI ID 394070)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Krajček, Karolina
Domitrović, Anita ; Vrdoljak, Milan
Janković, Slobodan
hrvatski
Metoda za praćenje aerodinamičkih značajki transportnog zrakoplova tijekom eksploatacije
Performanse ili letne značajke zrakoplova podložne su degradaciji tijekom eksploatacije zbog starenja, oštećenja i/ili načina održavanja. Na promjenu ili degradaciju performansi zrakoplova utječe promjena aerodinamičkih, pogonskih te inercijskih značajki. Takve promjene mogu dovesti do smanjenja operativnih mogućnosti zrakoplova kao što su maksimalni dolet, brzina i kut penjanja, do povećane potrošnje goriva i dužeg trajanja leta. Praćenje letnih značajki zrakoplova potrebno je za učinkovitu eksploataciju i pravovremeno održavanje. Postojeće metode praćenja performansi oslanjaju se na praćenje potrošnje goriva i promjene specifičnog doleta. U ovom doktorskom radu istraživanje je usmjereno na praćenje degradacije gradijenata aerodinamičkih koeficijenata. Poznavanje gradijenata aerodinamičkih koeficijenata, odnosno aerodinamičkih značajki, omogućuje dodatno određivanje više promjena performansi zrakoplova. Cilj ovog doktorskog rada je odrediti mogućnosti praćenja aerodinamičkih značajki zrakoplova iz podataka zabilježenih tijekom redovnih komercijalnih letova. Za potrebe određivanja aerodinamičkih značajki iz zapisa uređaja za automatsko zapisivanje podataka (FDR, Flight Data Recorder) razvijena je nova metoda temeljena na statističkim metodama procjene parametara. Metoda je nazvana AEROQAR i testirana je na podatcima dobivenim iz leta koji je simuliran proračunom gibanja zrakoplova kao krutog tijela sa šest stupnjeva slobode u programskom paketu Matlab. Kako bi simulirani podaci iz leta što vjernije predstavljali stvarne podatke, opterećeni su šumom i greškama mjerenja stvarnih senzora. U radu je ocijenjena primjenjivost AEROQAR metode u uvjetima konstantnog horizontalnoga vjetra i atmosferske turbulencije. Rezultati primjene metode na simuliranim podacima opterećenim greškama realnog sustava pokazuju da je primjenom Kalmanovog filtra moguće pratiti gradijente aerodinamičkih koeficijenata sa zadovoljavajućom točnošću i preciznošću. Na kraju rada je opisano značenje primjene postavljene metode u postupcima praćenja performansi zrakoplova za zračnog prijevoznika pomoću proračuna osjetljivosti performansi zrakoplova na degradaciju gradijenata aerodinamičkih koeficijenata.
praćenje performansi zrakoplova; aerodinamičke značajke; gradijenti aerodinamičkih koeficijenata; FDR/ QAR; senzori; procjena parametara; ispitivanje u letu
nije evidentirano
engleski
Method for Aerodynamic Characteristics Monitoring of Transport Aircraft in Operation
nije evidentirano
aircraft performance monitoring; aerodynamic characteristics; gradients of aerodynamic coefficients; FDR/ QAR; sensors; parameter estimation; flight testing
nije evidentirano
Podaci o izdanju
145
15.12.2014.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb, Hrvatska