Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Crkve svetoga Vlaha u Dubrovniku (CROSBI ID 53529)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Horvat-Levaj, Katarina Crkve svetoga Vlaha u Dubrovniku // Sv. Vlaho u povijesti i sadašnjosti / Pavica Vilać (ur.). Dubrovnik: Dubrovački muzeji, 2014. str. 246-273

Podaci o odgovornosti

Horvat-Levaj, Katarina

hrvatski

Crkve svetoga Vlaha u Dubrovniku

U okviru dubrovačke barokne arhitekture, crkva gradskog zaštitnika sv. Vlaha (1707.–1715.), izdvaja se i okolnostima nastanka i stilsko-tipološkim ishodištima. Naime, dok su druge dvije antologijske barokne crkve – katedrala i isusovačka crkva – oblikovane nakon potresa 1667. godine u okviru rimskog baroka, gradnju nove crkve sv. Vlaha izazvao je požar 1706. godine, a projektant Marino Gropelli potječe iz Venecije. U odnosu na pravilno orijentiranu oštećenu gotičku crkvu s prigrađenom gradskom ložom iz 14. stoljeća, barokna je novogradnja odlukom Senata pročeljem preorijentirana sjeverno prema Placi. U skladu s podrijetlom arhitekta, primijenjen je tradicionalni venecijanski tlocrt s upisanim grčkim križem te s kupolama u središnjem polju i u ugaonim poljima, kakav je nazočan u venecijanskoj arhitekturi od bizantskog razdoblje pa sve do kraja baroka, transformiran kroz djela značajnih renesansnih i baroknih arhitekata (Codussi, Sansovino, Rossi). Vanjština crkve prepoznatljiva je po skošenom podnožju sa stubama, elegantnoj raščlambi korintskim redom te balustradama na terasi ispred pročelja i iznad završnog vijenca, nalazeći tako paralele s nekim realizacijama vodećeg venecijanskog baroknog arhitekta – Baldassara Longhene. Osim prostornom organizacijom, crkva sv. Vlaha bila je za Dubrovnik inovativna i svojom plastičkom dekoracijom, također djelom Marina Gropellija. Ne samo vješto klesana figurativna plastika – anđeli, maskeroni, kip titulara te personifikacije Vjere i Nade – već napose tretman arhitektonske plastike, unio je tipično venecijanske elemente, ponajprije bugnato, ali i dotada neviđeni plasticitet obrade okvira, koji će imati u Dubrovniku širkog odraza.

Dubrovnik, sv. Vlaho, crkve, barok, Marino Gropelli, Venecija

nije evidentirano

engleski

The Churches of St. Blaise in Dubrovnik

nije evidentirano

Dubrovnik, St. Blaise, churches, Baroque, Marino Gropelli, Venice

nije evidentirano

Podaci o prilogu

246-273.

objavljeno

Podaci o knjizi

Sv. Vlaho u povijesti i sadašnjosti

Pavica Vilać

Dubrovnik: Dubrovački muzeji

2014.

978-953-7037-54-3

Povezanost rada

Povijest umjetnosti