Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Ivo Tartaglia kao umjetnički kritičar (CROSBI ID 53524)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Galjer, Jasna Ivo Tartaglia kao umjetnički kritičar // Zbirka dr. Ive Tartaglie : djela iz fundusa Galerije umjetnina / Majstorović, Božo, Slade, Iris (ur.). Split: Galerija umjetnina Split, 2015. str. 69-74

Podaci o odgovornosti

Galjer, Jasna

hrvatski

Ivo Tartaglia kao umjetnički kritičar

U tekstu se razmatra udio Ive Tartaglie u kontekstu kulturne povijesti Splita. Pravnik, odvjetnik, političar, publicist, pokrovitelj, poznavalac i veliki ljubitelj umjetnosti, odvjetak ugledne obitelji s jednom od najdužih genealogija u splitskoj sredini, bio je svjestan pripadnosti elitnoj građanskoj kulturi, a njegovo je javno djelovanje obilježeno promoviranjem kulture.Tartaglinu pripadnost protagonistima herojskog doba hrvatskog modernističkog pokreta na prijelazu stoljeća dokumentiraju njegovi tekstovi objavljeni u programatskom časopisu hrvatske moderne Život. U manifestnim tekstovima artikulira se ultimativni cilj moderne koji se uobličuje u idealu umjetničke slobode i totalnog umjetničkog djela. Brojnim aktivnostima Ive Tartaglie u promoviranju suvremene umjetnosti pripada i djelovanje u splitskom časopisu Sloboda, gdje je (u svojstvu tadašnjeg tajnika stranke) bio urednik od 1906. do 1910. Tartaglini su argumenti ugrađeni u ideološki okvir djelovanja Društva hrvatskih umjetnika „Medulić“ osnovanog krajem 1908. kao slijedeće etape u modernizacijskom procesu institucionaliziranja umjetničke scene. Usprkos postupnom zaoštravanju političkih interesa, Tartaglia će se dosljedno zalagati za suradnju južnoslavenskih nacionalnih entiteta, ideju narodne jugoslavenske umjetnosti i jedinstvenog nacionalnog stila. Njegove likovne kritike, osobito u razdoblju najintenzivnije produkcije, u prvom desetljeću 20. stoljeća, uspostavljaju temeljne standarde pisanja o aktualnoj umjetnosti i umjetnicima te na taj način anticipiraju stoga poziciju kasnijih kroničara splitske likovne scene kao što su Ivo Delalle i Ćiro Čičin-Šain. Štoviše, Tartaglia je u tim formativnim trenucima preuzimao uloge koje se međusobno isprepliću, podjednako se uspješno dokazujući kao ideolog, organizator djelovanja grupa i pokreta, mecena i kolekcionar. Stoga su upravo likovne kritike, jer u njima angažirano i bez distance nastoji artikulirati jezik i pismo u suvremenoj umjetnosti i umjetnicima vlastite sredine, jedan od najintrigantnijih segmenata njegovog kompleksnog javnog djelovanja na području kulture.

Ivo Tartaglia, Split, umjetnička kritika, međuratna umjetnost, kulturna povijest

nije evidentirano

engleski

Ivo Tartaglia as an art critic

nije evidentirano

Ivo Tartaglia, Split, art critique, Interwar period, cultural history

nije evidentirano

Podaci o prilogu

69-74.

objavljeno

Podaci o knjizi

Majstorović, Božo, Slade, Iris

Split: Galerija umjetnina Split

2015.

953-6901-74-9

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti