Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu) (CROSBI ID 620251)
Prilog sa skupa u časopisu | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Prančević, Dalibor ; Kesić, Božo
hrvatski
Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu)
Spomenik je duhovno-materijalni proizvod koji baš i nema 'privilegij' biti neutralan. Uglavnom je ostvaren kao prostor reprezentacije i počesto pripada reprezentacijskom prostoru kakve institucije, grada ili države. Izvorno je začet kao kôd ideologije ili fizička manifestacija određene skrivene ili pak sasvim transparentne agende, no u prostoru svakodnevnog življenja i društvenih relacija on je nositelj i memorije, kategorije koja tijekom vremena kao da poprima drugačije vrijednosti i nova značenja. Osim što je u svojoj naravi spomenik svojevrstan spremnik individualnih i kolektivnih sjećanja, ne može se osporiti ni njegov potencijal kao komunikatora. Taj je potencijal doista izniman. Budući da se nalazi u javnom prostoru spomenik zapravo pripada javnosti, odnosno svim sudionicima i činiteljima demografije mjesta. Njihov život postaje dijelom tog spomenika, a svaka promjena na njemu mijenja njihovo biće i ima neosporan utjecaj na osobno, a time i kolektivno lice. Dakako, proces nije jednosmjeran. Grad Split, sam po sebi spomenik različitih kulturnih i povijesnih slojeva, prožet je životnim silama i memorijom njegovih stanovnika, 'dišpetom', ludičkim elementima, ali i konzervativizmom, netolerancijom, korupcijom i posvemašnjom inercijom. Mjesto je suživota ekstrema i reciprociteta. Kakva je uopće potreba mijenjanja slike grada i koje su njezine mogućnosti? Na koji način suvremeni spomenik ili 'spomenik doživljen u suvremenosti' može biti katalizator promjene i agent stanovitih rehabilitacija u društvu? Budući da su umjetnici izrazito vješti manipulanti komunikacijskim potencijalom spomenika, tekst se fokusira upravo na takvu njihovu sposobnost koja se prevalentno ogleda u recentnim intervencijama na spomenicima. U tom smislu osobito se ističu razmišljanja i koncepti Ante Jerkovića, akcije Igora Grubića i udruge Barbarinac, te video-iskazi Ante Kuštre. U isti diskurzivan prostor valja, potom, uvrstiti i pojavu malog mozaika na podnožju spomenika Grguru Ninskom ; slične radove u globalnom kontekstu izvodi francuski umjetnik Invader, a u splitskom okružju podražava lokalni autor. Upravo te intervencije ukazuju na stvarnu društvenu i političku klimu u Splitu te služe kao podsjetnik i moguć okidač za potrebu artikulacije drugačijeg i kudikamo aktivnijeg razmišljanja i sudjelovanja njegovih sugrađana.
Intervencionistička umjetnost ; spomenik ; Split ; Anto Jerković ; Igor Grubić ; Udruga Barbarinac ; Ante Kuštre ; Invader
nije evidentirano
engleski
Split, Monument, Other (Contemporary Artistic Interventions on Public Monuments in Split)
nije evidentirano
Interventionist Art ; monument ; Split ; Anto Jerković ; Igor Grubić ; Barbarinac Ante Kuštre ; Invader
nije evidentirano
Podaci o prilogu
143-158.
2015.
nije evidentirano
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Anali Galerije Antuna Augustinčića
Pejković, Božidar
Klanjec: Galerija Antuna Augustinčića
0352-1826
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096