Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 742030

Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu)


Prančević, Dalibor; Kesić, Božo
Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu) // Anali Galerije Antuna Augustinčića (2014) (znanstveni, prihvaćen)


CROSBI ID: 742030 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu)
(Split, Monument, Other (Contemporary Artistic Interventions on Public Monuments in Split))

Autori
Prančević, Dalibor ; Kesić, Božo

Vrsta, podvrsta
Radovi u časopisima, znanstveni

Izvornik
Anali Galerije Antuna Augustinčića (2014)

Status rada
Prihvaćen

Ključne riječi
Intervencionistička umjetnost; spomenik; Split; Anto Jerković; Igor Grubić; Udruga Barbarinac; Ante Kuštre; Invader
(Interventionist Art; monument; Split; Anto Jerković; Igor Grubić; Barbarinac Ante Kuštre; Invader)

Sažetak
Spomenik je duhovno-materijalni proizvod koji baš i nema 'privilegij' biti neutralan. Uglavnom je ostvaren kao prostor reprezentacije i počesto pripada reprezentacijskom prostoru kakve institucije, grada ili države. Izvorno je začet kao kôd ideologije ili fizička manifestacija određene skrivene ili pak sasvim transparentne agende, no u prostoru svakodnevnog življenja i društvenih relacija on je nositelj i memorije, kategorije koja tijekom vremena kao da poprima drugačije vrijednosti i nova značenja. Osim što je u svojoj naravi spomenik svojevrstan spremnik individualnih i kolektivnih sjećanja, ne može se osporiti ni njegov potencijal kao komunikatora. Taj je potencijal doista izniman. Budući da se nalazi u javnom prostoru spomenik zapravo pripada javnosti, odnosno svim sudionicima i činiteljima demografije mjesta. Njihov život postaje dijelom tog spomenika, a svaka promjena na njemu mijenja njihovo biće i ima neosporan utjecaj na osobno, a time i kolektivno lice. Dakako, proces nije jednosmjeran. Grad Split, sam po sebi spomenik različitih kulturnih i povijesnih slojeva, prožet je životnim silama i memorijom njegovih stanovnika, 'dišpetom', ludičkim elementima, ali i konzervativizmom, netolerancijom, korupcijom i posvemašnjom inercijom. Mjesto je suživota ekstrema i reciprociteta. Kakva je uopće potreba mijenjanja slike grada i koje su njezine mogućnosti? Na koji način suvremeni spomenik ili 'spomenik doživljen u suvremenosti' može biti katalizator promjene i agent stanovitih rehabilitacija u društvu? Budući da su umjetnici izrazito vješti manipulanti komunikacijskim potencijalom spomenika, tekst se fokusira upravo na takvu njihovu sposobnost koja se prevalentno ogleda u recentnim intervencijama na spomenicima. U tom smislu osobito se ističu razmišljanja i koncepti Ante Jerkovića, akcije Igora Grubića i udruge Barbarinac, te video-iskazi Ante Kuštre. U isti diskurzivan prostor valja, potom, uvrstiti i pojavu malog mozaika na podnožju spomenika Grguru Ninskom ; slične radove u globalnom kontekstu izvodi francuski umjetnik Invader, a u splitskom okružju podražava lokalni autor. Upravo te intervencije ukazuju na stvarnu društvenu i političku klimu u Splitu te služe kao podsjetnik i moguć okidač za potrebu artikulacije drugačijeg i kudikamo aktivnijeg razmišljanja i sudjelovanja njegovih sugrađana.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
244-2440820-0794 - Istočnojadranske umjetničke teme: umjetnost, politika, maritimno iskustvo (Prijatelj-Pavičić, Ivana, MZOS ) ( POIROT)

Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu

Profili:

Avatar Url Dalibor Prančević (autor)


Citiraj ovu publikaciju

Prančević, Dalibor; Kesić, Božo
Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu) // Anali Galerije Antuna Augustinčića (2014) (znanstveni, prihvaćen)
Prančević, D. & Kesić, B. (2014) Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetničke intervencije na javnim spomenicima u Splitu). Prihvaćen za objavljivanje u Anali Galerije Antuna Augustinčića. [Preprint].
@unknown{unknown, year = {2014}, keywords = {Intervencionisti\v{c}ka umjetnost, spomenik, Split, Anto Jerkovi\'{c}, Igor Grubi\'{c}, Udruga Barbarinac, Ante Ku\v{s}tre, Invader}, journal = {Anali Galerije Antuna Augustin\v{c}i\'{c}a}, title = {Split, spomenik, drugo (uz suvremene umjetni\v{c}ke intervencije na javnim spomenicima u Splitu)}, keyword = {Intervencionisti\v{c}ka umjetnost, spomenik, Split, Anto Jerkovi\'{c}, Igor Grubi\'{c}, Udruga Barbarinac, Ante Ku\v{s}tre, Invader} }
@unknown{unknown, year = {2014}, keywords = {Interventionist Art, monument, Split, Anto Jerkovi\'{c}, Igor Grubi\'{c}, Barbarinac Ante Ku\v{s}tre, Invader}, journal = {Anali Galerije Antuna Augustin\v{c}i\'{c}a}, title = {Split, Monument, Other (Contemporary Artistic Interventions on Public Monuments in Split)}, keyword = {Interventionist Art, monument, Split, Anto Jerkovi\'{c}, Igor Grubi\'{c}, Barbarinac Ante Ku\v{s}tre, Invader} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font