Suvremene usmene predaje kao spremišta kolektivnog pamćenja (CROSBI ID 620248)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Banov, Estela ; Ćutić Gorup, Maja
hrvatski
Suvremene usmene predaje kao spremišta kolektivnog pamćenja
Terenski rad i tonsko snimanje usmene građe bitan su dio u prikupljanju materijala za analizu i dalje istraživanje u različitim društvenim i humanističkim znanostima. Iskustvo bilježenja usmenih kazivanja može pomoći u razumijevanju mehanizama funkcioniranja usmene književnosti i tradicijske kulture, a usmeni iskazi sudionika povijesnih događaja predstavljaju jedan od povijesnih izvora. Nadalje, uključivanje studenata u istraživački proces bitan je dio sveučilišne nastave i pripreme za obrazovanje budućih filologa i povjesničara kao i etnologa. Metoda terenskog rada koja se koristi kao oblik samostalnih istraživačkih zadataka za studente na Odsjeku za kroatistiku i Odsjeku za povijest Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci dovela je do sabiranja primjera usmene prozne građe koji svjedoče o suvremenosti i prošlosti kazivača. Iako su kazivanja o životu najbrojniji narativni oblici do kojih se takvim tipom zapisivanja građe dolazi, među zapisima se pojavljuju i klasične etiološke predaje, a ponekad i urbane legende kao novije transformacije usmenog oblika. U suvremenim se terenskim zapisima usmenih narativnih oblika često bilježe predaje koje čuvaju vjerovanja i oblikuju specifičnu sliku stvarnosti karakterističnu za pojedine lokalne zajednice te dobne ili rodne skupine unutar njih. U radu ćemo analizirati primjere predaja i kazivanja o životu u kojima je kondenzirano iskustvo pamćenja o zbivanjima relevantnim za identitet zajednice u prošlosti i iskustvo pripadnosti skupini koja dijeli slične vrijednosti. Situacija kontakta s bliskom osobom, ponekad i mlađim članom obitelji, može biti poticajni kontekst za usmenu produkciju usmenih kazivanja iz svakodnevnog života, tradicionalnih predaja te oblika svjedočenja o povijesno relevantnoj građi. Stoga je uključivanje studenata u ovakav oblik istraživanja višestruko plodna situacija: građa sabrana u ovakvom intimnijem okruženju nerijetko je oblikovana s više truda i želje kazivača da se iz pamćenja izdvoje relevantni trenuci iz prošlosti, uključivanje u istraživački postupak omogućava stjecanje iskustava o istraživačkom procesu, a nerijetko se kroz ovakvo istraživanje stječe nove spoznaje relevantne iz interdisciplinarne perspektive.
Suvremene usmene predaje ; pamćenje ; terenski rad ; identitet zajednice
nije evidentirano
engleski
Contemporary Legends as a Repository of Collective Memory
nije evidentirano
Contemporary legends ; memory ; field work ; identity of a community
nije evidentirano
Podaci o prilogu
5-6.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Marks, Ljiljana i Rudan, Evelina
Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF)
978-953-6020-96-6
Podaci o skupu
Usmena predaja: folkloristički aspekti i interdisciplinarna vizura // On legend: folkloristic and interdisciplinary aspect
predavanje
13.11.2014-14.11.2014
Zagreb, Hrvatska