Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 741736

Statistička obrada epizoda bure na zračnoj luci Dubrovnik


Pogačić, Željka
Statistička obrada epizoda bure na zračnoj luci Dubrovnik 2014., diplomski rad, Prirodoslovno-matematički fakultet, Geofizički odsjek, Zagreb


Naslov
Statistička obrada epizoda bure na zračnoj luci Dubrovnik
(Statistical analysis of the bora episodes at the Dubrovnik airport)

Autori
Pogačić, Željka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Prirodoslovno-matematički fakultet, Geofizički odsjek

Mjesto
Zagreb

Datum
15.12

Godina
2014

Stranica
54

Mentor
Grisogono, Branko

Neposredni voditelj
Večenaj, Željko

Ključne riječi
Bura; Zračna luka Dubrovnik; Sekundni podaci vjetra; Pragovi piste
(Bora; Dubrovnik airport; One second wind data; Runway ends)

Sažetak
Zbog karakteristične mahovitosti i olujnosti, bura uzrokuje poteškoće i u zračnoj luci Dubrovnik gdje jak prizemni vjetar, nagle i učestale varijacije smjera i brzine vjetra na pojedinim dionicama uzletno-sletne staze (USS) uzrokuju poteškoće u fazi slijetanja i polijetanja zrakoplova. Na području zračne luke Dubrovnik (LDDU) uočena su dva različita tipa ponašanja prizemnog vjetra. Prvi tip bure naziva se SM (standardni model) i povezan je s dobro definiranim slojem bure u nižoj troposferi, za razliku od drugog tipa tzv. N (otvorene, sjevernog smjera) bure u kojem se sjeverno strujanje proteže kroz gotovo cijelu troposferu. Uočene su i značajne razlike u karakteristikama vjetra između praga 12 (sjeverozapadni kraj USS) i praga 30 (jugoistočni kraj USS). Cilj rada je testirati hipoteze o razlikama u mjerenom vjetru između praga 12 i praga 30 i to posebno u slučajevima SM i N bure. Za obradu i analizu bure u LDDU korištena su mjerenja trenutnog vjetra u sekundnim intervalima s dva praga, 12 i 30, u razdoblju od 16. 1. – 31. 12. 2013. Pokazano je da se početak puhanja SM bure na pragu 30 u prosjeku javlja 1 h kasnije u odnosu na prag 12. Dodatno, na pragu 30 bura prestaje puhati u prosjeku i do 1, 5 h ranije u odnosu na prag 12. U više od 50% slučajeva epizoda N bure, zabilježen je istovremeni početak na oba praga, a u ostalih 50% epizoda razlika u trajanju znatno varira. Primijenjena teorija regresije i korelacije upućuje na jaku linearnu vezu srednjih i maksimalnih brzina SM bure između pragova. Magnitude srednje brzine između pragova 12 i 30 epizoda SM bure se prosječno razlikuju za 32%, a magnitude maksimalnih brzina za otprilike 20% (manje vrijednosti na pragu 30). Pretežni smjer NNE karakterističan je i stalan bez velike promjenjivosti na pragu 12, za razliku od praga 30 gdje je varijabilnost veća, a srednji smjer u prosjeku zakrenut za 7, 5° u smjeru sjevera. Za uzorak N bure pokazuje se da je pretežni smjer sjeverni s velikim varijacijama (većim na pragu 12) te da su magnitude srednje brzine na pragu 30 u prosjeku oko 12% manje nego na pragu 12. Još manja prosječna razlika, otprilike 7%, dobivena je za maksimalne brzine (isto su manje vrijednosti na pragu 30), a veza između brzina na pragu 12 i 30 manja je nego za uzorak SM bure.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Geologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
119-1193086-1311 - Bazične ORografske Atmosferske cirkulacije u Hrvatskoj (BORA) (Branko Grisogono, )
CATURBO (09/151)

Ustanove
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb

Citiraj ovu publikaciju

Pogačić, Željka
Statistička obrada epizoda bure na zračnoj luci Dubrovnik 2014., diplomski rad, Prirodoslovno-matematički fakultet, Geofizički odsjek, Zagreb
Pogačić, Ž. (2014) 'Statistička obrada epizoda bure na zračnoj luci Dubrovnik', diplomski rad, Prirodoslovno-matematički fakultet, Geofizički odsjek, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Poga\v{c}i\'{c}, \v{Z}.}, year = {2014}, pages = {54}, keywords = {Bora, Dubrovnik airport, One second wind data, Runway ends}, title = {Statistical analysis of the bora episodes at the Dubrovnik airport}, keyword = {Bora, Dubrovnik airport, One second wind data, Runway ends}, publisherplace = {Zagreb} }