Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Representation of Sovereign and Public Space in Zagreb (CROSBI ID 213513)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Vicelja, Marina ; Podnar, Ivana Representation of Sovereign and Public Space in Zagreb // Ikon, 5 (2012), 117-128

Podaci o odgovornosti

Vicelja, Marina ; Podnar, Ivana

engleski

Representation of Sovereign and Public Space in Zagreb

Tekst raspravlja o problemima javnoga prostora, odnosno o ulozi spomenika u urbanome prostoru na primjeru Zagreba. Zagrebački se spomenici posvećeni vladarima u tekstu analiziraju kao vizualni znakovi, koji pravilnim čitanjem otkrivaju daleko više od javne skulpture. U tekstu se donosi povijesna rekonstrukcija njihove izvedbe - od idejnih nacrta, izmjena uvjetovanih političkim odlukama i povijesnim promjenama, do izrade i postvaljanja u prostor, kao i njihova uklanjanja određenim periodima. Iako se u Zagrebu od kraja 19. st. podižu mnogobrojni spomenici istaknutim pojedincima i važnim događajima iz prošlosti, ostvarena su samo dva spomenika vladarima – banu Jelačiću i kralju Tomislavu o čemu se raspravlja u tekstu. Prvi je nastao u vremenu nedugo nakon smrti velikana kojemu je posvećen, na glavnom gradskom trgu, uz veliku podršku građana koji su u njegovom liku i djelu vidjeli realizaciju najvažnijih nacionalnih ideala. No, kako su se mijenjale političke i društvene okolnosti, tako se mijenjao i stav vlasti prema vrijednostima koje je spomenik predstavljao. Uklanjanjem skulpture bana Jelačića 1947. pokazao se odnos ne prema umjetničkoj snazi spomenika i njegovim estetskim kvalitetama, već prema simbolima koje spomenik kao javna skulptura prezentira. Isti razlozi potaknuli su njegovo vraćanje 1991. Spomenik kralju Tomislavu trebao se postaviti 1000 godina nakon krunidbe, no s jasnom političkom porukom. Upravo zbog te poruke proces postavljanja skulpture trajao je više od 20 godina, uz brojne i još uvijek ne sasvim raščišćene komplikacije vezane uz bočne reljefe i natpis. Svaki element prikaza vladara u javnom prostoru ima važnu ulogu u interpretaciji, tako da male promjene kao što su izmjena imena (Tomislav ili kralj Tomislav), motiv reljefa ili grb diktiraju i način njegova tumačenja. Političke turbulencije ponekad se kreću brže od procesa podizanja spomenika tako da i nerealizirani spomenici čine važan dio u shvaćanju cjelovite slike prostora i vremena jednog grada.

Zagreb; political iconography; symbolism

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o izdanju

5

2012.

117-128

objavljeno

1846-8551

Povezanost rada

Povijest umjetnosti

Indeksiranost