Internalizirani problemi adolescenata u kontekstu sociodemografskih čimbenika, viktimizacije i psihosocijalne prilagodbe (CROSBI ID 619136)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Rajhvajn Bulat, Linda ; Sušac, Nika ; Ajduković, Marina
hrvatski
Internalizirani problemi adolescenata u kontekstu sociodemografskih čimbenika, viktimizacije i psihosocijalne prilagodbe
Internalizirani problemi u adolescenciji često ostaju nezamijećeni i u sjeni eksternaliziranih problema, koji predstavljaju više poteškoća za osobe bliske adolescentu. Međutim, istraživanja su pokazala kako pojava internaliziranih problema u adolescenciji može ostaviti dugoročne posljedice na sveukupno funkcioniranje i mentalno zdravlje pojedinca. Stoga je cilj ovog rada ispitati razlike u internaliziranim problemima adolescenata s obzirom na različite sociodemografske čimbenike te istražiti kako različite obiteljske, školske, vršnjačke i psihosocijalne varijable objašnjavaju internalizirane probleme djece i mladih. Podaci su prikupljeni u sklopu nastavka FP7 projekta BECAN - Epidemiološko istraživanje zlostavljanja i zanemarivanja djece, provedenog 2011. godine na nacionalno reprezentativnom uzorku. Ovdje će biti prikazan dio rezultata drugog vala istraživanja. Rezultati su dobiveni na uzorku od 2121 sudionika (54, 3% djevojaka), učenika sedmog razreda osnovne škole (45, 8%) te drugog (16, 1%) i četvrtog (38, 1%) razreda srednje škole. Dob učenika kretala se od 12 do 19 godina (M=15, 56, SD=2, 304). Korišteni instrumentarij uključivao je Sociodemografska i opća pitanja, Upitnik samoprocjene ponašanja mladih (Achenbach, 1991), Modificirani upitnik za procjenu incidencije i prevalencije zlostavljanja i zanemarivanja djece (ISPCAN i UNICEF), Modificirani Upitnik samoiskaza rizičnog i delinkventnog ponašanja (Ajduković, Ručević i Šincek, 2007), te niz pitanja vezanih uz vršnjačko nasilje i zlostavljanje, odnose s vršnjacima i druge socijalne odnose, konstruiranih za potrebe ovog istraživanja. Rezultati pokazuju kako više internaliziranih problema imaju djevojke, učenici drugih razreda srednjih škola te adolescenti koji materijalni status svoje obitelji procjenjuju lošijim. Također, više simptoma anksioznosti/depresivnosti imaju gimnazijalci (u odnosu na srednjoškolce iz strukovnih škola), kao i djeca roditelja koji nisu u braku te čiji majka i/ili otac imaju viši stupanj obrazovanja. Što se tiče rezultata hijerarhijske regresijske analize, odabrane varijable objašnjavaju preko 40% varijance internaliziranih problema te će se u izlaganju razmatrati doprinos pojedinih prediktora značajnih za razumijevanje internaliziranih problema adolescenata.
adolescenti; internalizirani problemi; školski uspjeh; viktimizacija u obitelji; rizična ponašanja; odnosi s vršnjacima
nije evidentirano
engleski
Adolescents internalizing problems in context of socio demographic factors, victimisation and psychosocial adjustment
nije evidentirano
adolescents; internalizing problems; school achievement; family victimisation; risk behaviours; peer relations
nije evidentirano
Podaci o prilogu
214-214.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kako obrazovanju dodati boju? - uloga i izazovi za psihologe. Knjiga sažetaka
Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
Podaci o skupu
22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kako obrazovanju dodati boju?
predavanje
05.11.2014-08.11.2014
Rovinj, Hrvatska