Roditeljstvo i djetetova socijalna kompetencija kao odrednice školskog postignuća i percepcije odnosa među učenicima u razredu (CROSBI ID 617405)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Brajša-Žganec, Andreja ; Merkaš, Marina ; Šakić Velić, Marija
hrvatski
Roditeljstvo i djetetova socijalna kompetencija kao odrednice školskog postignuća i percepcije odnosa među učenicima u razredu
Suvremena istraživanja bave se suradnjom obitelji i škole ispitujući povezanost različitih obiteljskih varijabli, roditeljske uključenosti u život djeteta, sa funkcioniranjem djeteta u školi odnosno s prilagodbom djeteta u školskom okruženju. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos roditeljskog nadzora i uključenosti u školu te djetetove socijalne kompetencije sa školskim postignućem i percepcijom odnosa među učenicima u razredu. Za potrebe rada postavljen je teorijski model kojim se predviđa izravni i neizravni učinak roditeljskog ponašanja na djetetovo akademsko i socijalno funkcioniranje u školi. U istraživanju su sudjelovala 1024 učenika od 5. do 8. razreda iz 20 osnovnih škola u Republici Hrvatskoj i jedan od njihovih roditelja ili skrbnika. Učenici su popunjavali skale kojima je ispitivana njihova percepcija odnosa među učenicima u njihovom razredu i samoprocjena socijalne kompetencije, a upitnikom su prikupljeni i podatci o prosjeku ocjena na završetku prethodnoga razreda. Roditelji su popunjavali skale za procjenu roditeljskog nadzora i uključenosti u školu te djetetove socijalne kompetencije. Rezultati testiranja postavljenog teorijskog modela kojim su predviđani izravni i neizravni, putem djelovanja na socijalnu kompetenciju djeteta, učinci roditeljskog nadzora i uključenosti u školu na djetetovo školsko postignuće i percepciju odnosa među učenicima u razredu pokazuju kako ponašanje roditelja ima i izravan i neizravan učinak na djetetovo akademsko i socijalno funkcioniranje u školi. Nedovoljan roditeljski nadzor djeluje negativno na djetetovo školsko postignuće i percepciju odnosa među učenicima, ali samo neizravno, kroz negativan učinak koji ima na socijalnu kompetenciju djeteta. Veća uključenost roditelja u školu ima i izravan i neizravan, putem učinka na socijalnu kompetenciju djeteta, pozitivan učinak na djetetovo školsko postignuće i percepciju odnosa među učenicima. Rezultati ukazuju na to da socijalna kompetencija djeteta značajno posreduje učinke roditeljskog ponašanja na akademsko i socijalno funkcioniranje djeteta u školi, a odnosi među ispitivanim konstruktima u modelu ostaju stabilni bez obzira na to je li izvor podataka o djetetovoj socijalnoj kompetenciji roditelj/skrbnik ili samo dijete. Dobiveni rezultati razmatraju se u kontekstu izravnih i neizravnih učinaka roditeljskog ponašanja na akademske i neakademske ishode u školskom okruženju.
roditeljski nadzor; roditeljska uključenost u školu; socijalna kompetencija; školski uspjeh; odnosi među učenicima
nije evidentirano
engleski
Parenthood and the child's social competence as determinants of academic achievement and the perception of the relation among students in classroom
nije evidentirano
parental monitoring; parental involvement in school; social competence; academic achievement; relationships among students
nije evidentirano
Podaci o prilogu
27-27.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Kako obrazovanju dodati boju? -uloga i izazovi za psihologe-
Pavlin-Bernardić, N., Jokić, B., Lopižić, J., Putarek, V., Vlahović-Štetić, V.
Rovinj: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
978-953-55079-4-9
Podaci o skupu
22. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa s međunarodnim sudjelovanjem
predavanje
05.11.2014-08.11.2014
Rovinj, Hrvatska