Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Trendovi privatizacije tercijarnog obrazovanja u odabranim zemljama Europske unije i Hrvatska praksa (CROSBI ID 392269)

Ocjenski rad | specijalistički sveučilišni poslijediplomski rad

Donadić, Zvjezdana Trendovi privatizacije tercijarnog obrazovanja u odabranim zemljama Europske unije i Hrvatska praksa / Karaman Aksentijević, Nada (mentor); Rijeka, Ekonomski fakultet, Rijeka, . 2014

Podaci o odgovornosti

Donadić, Zvjezdana

Karaman Aksentijević, Nada

hrvatski

Trendovi privatizacije tercijarnog obrazovanja u odabranim zemljama Europske unije i Hrvatska praksa

Cilj rada bio je ukazati i objasniti da se sustav visokog obrazovanja ne može prepustiti isključivo tržišnim mehanizmima. Stoga se u radu istražuju i objašnjavaju uzroci i posljedice uvođenja neoliberalne doktrine u sferu visokog obrazovanja odnosno analiziraju se suvremeni trendovi privatizacije tercijarnog obrazovanja u svijetu, Europi i Hrvatskoj. Temeljna hipoteza u radu je: Istraživanjem suvremenih općih trendova u tercijarnom obrazovanju, istraživanjem proturječnosti između akademskih i komercijalnih motiva te trendova privatizacije u europskim zemljama i u Hrvatskoj, moguće je ukazati do kojih negativnih posljedica po ekonomski i društveni razvoj može dovesti komercijalizacija i privatizacija tercijarnog obrazovanja. Zvjezdana Donadić u radu polazi od tvrdnje da se pod utjecajem globalnih tržišnih sila razvio opći trend sustavnog smanjivanja javnog udjela u financiranju tercijarnog obrazovanja Stvaranjem „umjetne" krize te „tihom" privatizacijom sveučilišta ne djeluje se poticajno na javna sveučilišta koja pružaju otpor stavu da se pretvore u komercijalne ustanove koje proizvode znanje odnosno robu. Ekspanzija tercijarnog obrazovanja postaje jedan od najznačajnijih trendova te ozbiljno narušava kvalitetu obrazovanja podređujući ga kvantiteti. Stavovi o obrazovanju kao privatnom dobru, koji šire konkurentski duh između institucija tercijarnog obrazovanja i usmjeravaju ih ka profitu, dovode do mijenjanja suštine tercijarnog obrazovanja i do uništavanja osnovnih akademskih vrijednosti. Stoga se Donadić zalaže za očuvanje znanosti i visokog obrazovanja kao javnog dobra. Slijedom navedenog u radu se prvo definiraju pojmovi globalna ekonomija i društvo znanja s naglaskom na visokospecijalizirano znanje kao temelj konkurentnosti u globalnoj ekonomiji. Potom se objašnjava nova paradigma „poduzetničko sveučilište" koja se realizira kroz proces privatizacije i komercijalizacije obrazovanja. Ti procesi u završnom se radu analiziraju na primjerima prakse SAD-a , Švedske, Velike Britanije i Slovenije, a također daje se i kritički prikaz suvremenih trendova privatizacije u visokom obrazovanju u Hrvatskoj. Posebno se analiziraju modeli financiranja tercijarnog obrazovanja u zemljama EU, razine financiranja, izvori sredstava, modeli alokacije javnih sredstava, modeli utvrđivanja visine školarina te praksa financijskog upravljanja. Zvjezdana Donadić analizira potom prednosti i nedostatke uvođenja suvremenih trendova privatizacije u tercijarno obrazovanje europskih zemalja te obrazlaže koje su promjene nužne za očuvanje kvalitete visokoškolskog obrazovanja. U tom kontekstu ona procjenjuje i efekte procesa privatizacije u sustavu visokog obrazovanja u Hrvatskoj. Obrazlaže zašto Hrvatska ne bi trebala mehanički preslikavati angloamerički model privatizacije te zašto joj je bliži nordijski model. Procjenjuje da će nastavak dosadašnjih trendova privatizacije paralelno s nastajanjem privatnih sveučilišta poticati raspad javnih sveučilišta te da će obrazovanje biti dostupno samo bogatim slojevima stanovništva dok će siromašni biti sve neobrazovaniji, bolesniji te postajati sve siromašniji.

obrazovanje; tercijarno obrazovanje; privatizacija;

PSS Menadžment u javnom sektoru

engleski

Privatization trends of tertiary education in selected countries of European Union and Croatian Practice

nije evidentirano

education; tertiary education; privatization

nije evidentirano

Podaci o izdanju

112

18.02.2014.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Ekonomski fakultet, Rijeka

Rijeka

Povezanost rada

Ekonomija