Međusobna povezanost nastavnih strategija i socijalne kompetencije učenika (CROSBI ID 392097)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Markić, Ivan
Previšić, Vlatko
hrvatski
Međusobna povezanost nastavnih strategija i socijalne kompetencije učenika
Danas, nastavni proces treba biti pomno promišljen, organiziran i usustavljen, ali i dovoljno fleksibilan kako bi odgovorio na neplanirane zahtjeve učenika, sadržaja ili okoline. Budući da je zahtjeva mnogo, djelovanje učitelja treba biti vođeno nastavnom strategijom te usmjereno k poticanju cjelovitog razvoja osobnosti i stvaranju kompetentnosti. Jedna od traženih kompetentnosti jest i ona socijalna, čije su norme i određenja izvedene iz zahtjeva koje demokratsko društvo stavlja pred svoje građane. Odgovornost za njihov razvoj preuzima i škola kao institucija društva, koja kroz djelovanje svih školskih subjekata razvija učenički kapital. Pritom se prije svega oslanja na učitelja kao prijenosnika vrijednosti, znanja, vještina, kulture i sl. osiguravajući mu potrebe resurse i pružajući mu različite modalitete djelovanja u interakciji s učenicima unutar nastavnog procesa. Stoga je ispitivanje i utvrđivanje međusobne povezanosti nastavnih strategija (viđenih kao skupa više kategorija nastavnih djelovanja usmjerenih k dostizanju zadanog kurikulumskog cilja) i razvoja socijalne kompetencije učenika bio temeljni zadatak ovoga istraživanja. U teorijskom dijelu rada, poslije uvodnih razmišljanja dan je pregled povijesnog razvoja nastavnog procesa radi uvida u brojnost pristupa, teorija, koncepcija i ideja koji ga određuju i koji su kroz povijest utjecali na njegovo oblikovanje. Zatim se pristupilo određenju temeljnih pojmova i eksplikaciji njihove teorijske utemeljenosti unutar pedagogijske znanosti. Nakon što su fenomeni nastavnih strategija i socijalne kompetencije teorijski prezentirani i analizirani bilo je potrebno njihovo povezivanje. Kao poveznica nastavnog djelovanja i razvoja kompetentnosti učenika nedvojbeno se javlja kompetentnost učitelja. Stoga su prezentirane i analizirane kompetencije učitelja potrebne za primjereno nastavno djelovanje u cilju razvoja socijalne kompetencije učenika. Empirijski dio imao je zadaću odgovoriti na postavljena istraživačka pitanja i utvrditi nastavno-strateška djelovanja učitelja s ciljem razvoja socijalne kompetencije učenika. Stoga su ispitani stavovi učitelja o primjeni više kategorija nastavnog djelovanja, kao i njihova percepcija mogućnosti razvoja socijalne kompetencije učenika koju pružaju škola, predmetni kurikulum i učenik. Rezultati istraživanja potvrdili su kako postoji međusobna povezanost primjene različitih nastavnih djelovanja i razvoja socijalne kompetencije učenika.
učenik; učitelj; nastavna strategija; nastavni proces; socijalna kompetencija.
nije evidentirano
engleski
Interconnectedness between teaching strategies and pupils' social competence
nije evidentirano
: pupil; teacher; teaching strategy; teaching process; social competence
nije evidentirano
Podaci o izdanju
356
30.09.2014.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagrab