Procjenjuju li se učitelji kompetentnima poučavati darovite učenike : identifikacija, stručna podrška i educiranost učitelja? (CROSBI ID 616597)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Galić, Matea ; Skočić Mihić, Sanja ; Arrigoni, Jasna
hrvatski
Procjenjuju li se učitelji kompetentnima poučavati darovite učenike : identifikacija, stručna podrška i educiranost učitelja?
Darovitost je složen fenomen, teorijski opisan brojnim definicijama i kriterijima, a u odgojno-obrazovnom sustavu termin daroviti učenici odnosi se na heterogenu skupinu učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama čiji su potencijali ili postignuća značajno iznadprosječni. Poučavanje darovitih učenika traži sustavno organiziranu identifikaciju i praćenje, te kompetentne učitelje koji su osposobljeni poučavati ih u skladu s njihovim odgojno-obrazovnim potrebama. Obzirom na nedostatnu sustavnu brigu za darovite učenike u školskom sustavu i učitelja tijekom inicijalnog obrazovanja u radu se polazi od hipoteze da učitelji u manjoj mjeri identificiraju darovite učenike, imaju nedostatnu podršku stručnih suradnika, da djelomično poznaju osobine ovih učenika, te da se shodno tome i procjenjuju djelomično kompetentnima za rad s darovitim učenicima. Istraživanje je provedeno na uzorku 118 učitelja razredne nastave zaposlenih u četiri županije. Kreiran je mjerni instrument koji uz niz nezavisnih varijabli sadrži Skalu samoprocijenjih kompetencija za poučavanje darovitih učenika dobrih metrijskih karakteristika (Cronbach α =0, 83). Rezultati istraživanja govore o nedovoljnoj identifikaciji darovitih učenika jer tek polovica učitelja procjenjuje da u razredu ima darovitog učenika, samo 6% učitelja ima službeno identificirane darovite učenike u razredu, s vrlo upitnim razumijevanjem termina službene identifikacije. Tek 10% učitelja imalo je osrednju razinu podrške stručnih suradnika u radu s darovitim učenicima. Učitelji procjenjuju da u većoj mjeri poznaju osobine darovitih učenika (M=2, 74) i da se u većoj mjeri procjenjuju kompetentnima poučavati darovite učenike (M=2, 9). Smatraju da su osrednje educirani za poučavanje darovitih učenika (M=2, 33), što je očekivano obzirom na nepostojanje obveznog kolegija za stjecanje kompetencija za poučavanje ovih učenika u formalnom obrazovanju učitelja. Slično, tijekom trajnog profesionalnog razvoja kompetencije za rad s darovitim učenicima steklo je tek 24% učitelja. Iako oskudno educirani, suprotno postavljenoj hipotezi učitelji se procjenjuju u većoj mjeri kompetentnima poučavati darovite učenike, što može govoriti o njihovoj spremnosti i moguće tek površnom razumijevanju ovog fenomena utemeljenoga na predrasudama o darovitim učenicima. Zaključno, učitelji poučavaju uglavnom neidentificirane darovite učenike u razredima, s nedostatnom razinom osposobljenosti tijekom inicijalnog i trajnog profesionalnog razvoja i oskudnom podrškom stručnih suradnika. Da bi daroviti učenici mogli realizirati svoje potencijale, treba usustaviti proces njihove identifikacije i praćenja, te osiguravanja individualizacije u radu i obogaćivanja programa rada, koji je jedino moguće uz kompetentne učitelje kao nositelja procesa poučavanja darovitih učenika. Ključne riječi: daroviti učenici, učitelji, poučavanje, identifikacija, kompetentnost
daroviti učenici ; učitelji ; poučavanje ; identifikacija ; kompetentnost
nije evidentirano
engleski
Self-perceived teachers competence to teach gifted students : identification, professional support and education of teachers?
nije evidentirano
gifted children ; teacher ; teaching ; identification ; competences
nije evidentirano
Podaci o prilogu
27-28.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
2. dani obrazovnih znanosti “Uloga istraživanja u obrazovnim promjenama” : knjiga sažezaka
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, Centar za istraživanje i razvoj obrazovanja
Podaci o skupu
Dani obrazovnih znanosti “Uloga istraživanja u obrazovnim promjenama” (2 ; 2014)
predavanje
16.10.2014-17.10.2014
Zagreb, Hrvatska