Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 721593

Preživjeti sliku. Ogledi iz vizualnih studija


Purgar, Krešimir
Preživjeti sliku. Ogledi iz vizualnih studija, Zagreb: Meandar, 2010 (monografija)


Naslov
Preživjeti sliku. Ogledi iz vizualnih studija
(Surviving Image. Essays in Visual Studies)

Autori
Purgar, Krešimir

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, strucna

Izdavač
Meandar

Grad
Zagreb

Godina
2010

Stranica
178

ISBN
978-953-7355-58-6

Ključne riječi
Vizualni studiji ; slikovni obrat ; umjetnički stilovi ; film ; performans
(Visual studies ; pictorial turn ; artistic styles ; film ; performance)

Sažetak
Polazište svih rasprava u knjizi je da se problematici slike unutar vizualnih studija generalno može pristupiti na dva načina: s jedne strane, kao prvenstveno medijskom fenomenu koji favorizira materijalnu prirodu slike i naglašava učinke njezine fizičke prisutnosti, a s druge strane kao slici- tekstu koja podrazumijeva (pre)poznavanje mnoštva pojedinačnih govora slika i povijesti vizualnih diskursa u širem kulturalnom prostoru. Prvi pristup svojstven je kritičkoj teoriji medija i autorima poput Deborda, Baudrillarda ili Régisa Debraya, koji načelno smatraju da slike posjeduju autonomnu moć i da su mediji koji ih prenose u stanju ovladati našim rasudnim sposobnostima. Drugi pristup zastupaju autori slikovnog/ikoničkog obrata, primjerice, Mitchell, Boehm ili Moxey, koji smatraju da moć i popularnost slike izviru iz njezine sposobnosti da oblikuje jezične metafore. Osnovnu razliku između ta dva pravca teorijskog promišljanja o ulozi slika danas u knjizi se prepoznaje kroz njihovo dijametralno suprotno vrednovanje modernih tehnologija vizualizacije. Za medijsku teoriju, tehnologija je bitan preduvjet sposobnosti slika da uopće mogu “govoriti”, dok je njihov sadržaj uvijek već unaprijed ponižen paradoksalnim ikonoklazmom suvremenih medija. Mitchell, s druge strane, ne favorizira tehniku ; on čak smatra da slikovni obrat nije posljedica golemog povećanja slikovnih podražaja, nego naše potrebe da i sliku čitamo kao tekstualno relevantan sadržaj s brojnim semiotičkim referencama u umjetnosti, znanosti, filozofiji, filmu, književnosti itd. Tekstovi u ovoj knjizi konzistentno favoriziraju teoriju slikovnog obrata, dakle pristup temeljen na jezičnoj prirodi slikovnog prikaza, radije negoli medijski ikonoklazam koji tvrdi da snažna proliferacija slika nužno vodi poništenju njihova sadržaja. Upravo suprotno, u knjizi se kritički obrazlaže da su jedno od najuzbudljivijih mjesta suvremene teorije upravo brojni intersemiotički prijelazi koji vode od jednog medija prema drugom, od jedne umjetničke vrste prema drugoj kako bi se naizgled nerazmrsivo umrežili u multimedijalne znakove do čijih značenja možemo doprijeti samo ako znamo “gledati tekst” i “čitati sliku”.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove
Umjetnička akademija, Osijek

Autor s matičnim brojem:
Krešimir Purgar, (336865)