"Ispisati istinu umjesto povijesti" (otpor ideološkom u izboru hrvatskih drama iz druge polovice XX.st.) (CROSBI ID 209807)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Peričić, Helena
hrvatski
"Ispisati istinu umjesto povijesti" (otpor ideološkom u izboru hrvatskih drama iz druge polovice XX.st.)
CROATIAN: U ovom se radu autorica osvrće na dramske primjere između 60ih and početka 90ih godina XX. st u Hrvatskoj koji ilustriraju ne samo dramsko stvaralaštvu već i pogubnost djelovanja kroz političku dramu u predmetnom razdoblju. U tom je razdoblju kazalište često bilo jedino mjesto gdje se smjelo misliti i govoriti politički (B. Senker). U radu se raspravlja o sljedećim dramama: Perkovićevom Zatvorenom poslijepodnevu (1966.), Šoljanovoj Dioklecijanovoj palači (1969.), Kušanovoj drami Svrha od slobode (1971.), Marovićevim Antigona u Tebi i Temistoklo (obje su s početka 80ih), te Brešanovoj Julije Cezar (1994., obj. 1997.). Dramska književnost i kazalište u ovim desetljećima nisu samo odražavali događanja u bivšoj Jugoslaviji (SFRJ) ; neki od gore spomenutih ali i drugi autori platili su svoju hrabrost iskazanu kroz spomenute tekstove prešućivanjem kao i intelektualnim, političkim i egzistencijalnim ugnjetavanjem. ENGLISH: In this paper the authoress refers to examples from the period between the 60s and the beginning of the 90s of the 20th centuy in Croatia which illustrate not only the playwriting but also the lethalness of the act through mostly political drama typical of the period in question. At the time, the theatre was more often than not "the only space in which people were allowed to think and talk politically"(B. Senker). The paper discusses the following dramas: Perković's Closed Afternoon (Zatvoreno poslijepodne, 1966), Šoljan's Diocletian's Palace (Dioklecijanova palača, 1969), Kušan's The End of Freedom (Svrha od slobode, 1971), Marović's Antigona, the Queen of Thebes (Antigona, kraljica u Tebi) and Themistocles (Temistoklo) - both from the early 1980s, and Brešan's Julius Caesar (Julije Cezar, 1994, publ. 1997). Dramatic litlerature and the theatre of these decades did not only reflect the happenings in Croatia within the former Yugoslav state (SFRJ) ; many of the above and other authors paid for their courage to write these texts with being passed over in silence, and with intellectual, political, and existential harassment.
dramsko stvaralaštvo; tipologija tekstova; Hrvatska; SFR Jugoslavija; druga polovica XX. st.; ideologija; komunizam; politika; egzistencijalno ugnjetavanje pisaca; V. Perković; A. Šoljan; I. Kušan; T. P. Marović; I. Brešan
CROATIAN: Rad je objavljen u zborniku Poznanskie Studia Slawistyczne (nr 6/2014) s tematskim naslovom: Dysydenci, kontestatorzy, kultura otporu i wspolczesnošć. Ur. Joanna Brodniewicz et al. (Poznan, Poljska, 2014.) ; ENGLISH: The paper was published in the collection Poznanskie Studia Slawistyczne (nr 6/2014) (Dysydenci, kontestatorzy, kultura otporu i wspolczesnošć / Dissidents, Contesters, the Culture of Resistance, Present Times /). Ed. Joanna Brodniewicz et al. (Poznan, Poland, 2014)
engleski
"Writing the Truth Instead of History": Resistance to Ideology in some Croatian Plays in the Second Half of the 20th Century
nije evidentirano
playwriting; typology of texts; Croatia; ex-Yugoslavia; second half of the 20th century; ideology; communism; politics; existential harassment of authors; V. Perković; A. Šoljan; I. Kušan; T. P. Marović; I. Brešan
nije evidentirano