Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 720506

Osječki kipari prve polovice 20. stoljeća: Leović, Živić, Nemon, Švagel-Lešić


Zec, Daniel
Osječki kipari prve polovice 20. stoljeća: Leović, Živić, Nemon, Švagel-Lešić, Osijek: Muzej likovnih umjetnosti, 2014 (monografija)


Naslov
Osječki kipari prve polovice 20. stoljeća: Leović, Živić, Nemon, Švagel-Lešić
(Osijek sculptors of the 1st half of 20th century: Leović, Živić, Nemon, Švagel-Lešić)

Autori
Zec, Daniel

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Muzej likovnih umjetnosti

Grad
Osijek

Godina
2014

Stranica
344

ISBN
978-953-6695-87-4

Ključne riječi
Osijek; kipari; skulptura; Leović; Živić; Nemon; Švagel-Lešić; 20. stoljeće
(Osijek; sculptors; Leović; Živić; Nemon; Švagel-Lešić; 20th century)

Sažetak
Glavni nositelji kiparstva u Osijeku u prvoj polovici 20. stoljeća bili su do sada nedovoljno poznati i slabo istraženi kipari Josip Leović (1885. – 1963.), Mihajlo Živić (1899. – 1942.), Oscar Nemon (1906. – 1985.) i Rudolf Švagel-Lešić (1911. – 1975.). Likovni izričaj Josipa Leovića (Osijek, 1885. – Osijek, 1963.) u mnogome je određen školovanjem u Beču početkom 20. st. Upravo je simbolizam obilježio ponajbolje Leovićeve kiparske radove, a posebno one stvarane pod mecenatom osječkog industrijalca Rudolfa Povischila, koji mu je postao mecena preko kojega dobiva različite likovne narudžbe. Još od samih početaka studija na Umjetničkoj akademiji u Zagrebu, evidentan je snažan utjecaj Ivana Meštrovića na kiparsko stvaranje Mihajla Živića (Sikirevci, 1899. – Osijek, 1942.). Osim najranijih radova, to jasno pokazuju i djela nastala neposredno po svršetku studija 1929. godine ili ona kasnija. Još kao gimnazijalac i kao samouki kipar, Oscar Nemon (Osijek, 1906. – Oxford, 1985.) priređuje u Osijeku dvije izložbe svojih kiparskih radova, 1923. i 1924. Već 1925. odlazi u Beč, a potom u Bruxelles, gdje ostvaruje karijeru portretiste i medaljara. Portret Sigmunda Freuda (1931.) donosi mu svjetsku slavu. Rudolf Švagel-Lešić (Županja, 1911. – Vodnjan, 1975.) nakon studija na Umjetničkoj akademiji u Zagrebu vraća se 1934.u svoj zavičaj i radi kao slobodni umjetnik, a u Osijek dolazi 1939. i ondje djeluje do 1945. Na žalost, većina njegovih osječkih narudžbi zbog ratnih okolnosti nije bila realizirana u cijelosti. Ni jednom osječkom kiparu nije pošlo za rukom ostaviti za sobom dubljega traga u povijesti osječke umjetnosti prve polovice 20. stoljeća. Ostali su i na margini nacionalnoga kiparskog stvaranja. Ovaj prikaz, prema tome, ne otkriva velike kipare i senzacionalne kiparske opuse, pa ni reprezentativna pojedinačna kiparska djela. Njime se neće izazvati perturbacije u poznavanju nacionalnoga kiparstva moderne, ali tom poznavanju može biti validan prinos.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Daniel Zec (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Zec, Daniel
Osječki kipari prve polovice 20. stoljeća: Leović, Živić, Nemon, Švagel-Lešić, Osijek: Muzej likovnih umjetnosti, 2014 (monografija)
Zec, D. (2014) Osječki kipari prve polovice 20. stoljeća: Leović, Živić, Nemon, Švagel-Lešić. Osijek, Muzej likovnih umjetnosti.
@book{book, author = {Zec, D.}, year = {2014}, pages = {344}, keywords = {Osijek, sculptors, Leovi\'{c}, \v{Z}ivi\'{c}, Nemon, \v{S}vagel-Le\v{s}i\'{c}, 20th century}, isbn = {978-953-6695-87-4}, title = {Osijek sculptors of the 1st half of 20th century: Leovi\'{c}, \v{Z}ivi\'{c}, Nemon, \v{S}vagel-Le\v{s}i\'{c}}, keyword = {Osijek, sculptors, Leovi\'{c}, \v{Z}ivi\'{c}, Nemon, \v{S}vagel-Le\v{s}i\'{c}, 20th century}, publisher = {Muzej likovnih umjetnosti}, publisherplace = {Osijek} }