Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Utjecaj sugestije i raspoloženja na dosjećanje (CROSBI ID 614392)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Barać, Bruno ; Grbić, Marta ; Ivaković, Fanika ; Miloš, Iva Sofija ; Kamber, Katarina ; Valerjev, Pavle Utjecaj sugestije i raspoloženja na dosjećanje // 3. Riječki dani eksperimentalne psihologije - Sažeci priopćenja / Bajšanski, Igor ; Žauhar, Valnea ; Domijan, Dražen (ur.). Rijeka: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 2014. str. 12-12

Podaci o odgovornosti

Barać, Bruno ; Grbić, Marta ; Ivaković, Fanika ; Miloš, Iva Sofija ; Kamber, Katarina ; Valerjev, Pavle

hrvatski

Utjecaj sugestije i raspoloženja na dosjećanje

Rekonstruktivna priroda pamćenja čini ga podložnim promjenama i smetnjama, a pod utjecajem sugestije moguće je stvoriti lažna sjećanja i navesti ljude da se sjećaju nečega što se nije dogodilo. Naime, osiguravanje dezinformacije o nekom događaju kojem su ljudi svjedočili može izazvati promjene u sjećanju tog događaja i dovesti do stvaranja lažnih sjećanja o njemu, a ovim se istraživanjem to i pokazalo. Cilj istraživanja je bio ispitati utjecaj sugestije i raspoloženja na dosjećanje. Očekivalo se da će kod ispitanika kod kojih je inducirano pozitivno raspoloženje biti više lažnih sjećanja nego kod ispitanika s induciranim negativnim raspoloženjem jer se pojedinci, kada su pozitivnog raspoloženja, fokusiraju na globalne aspekte informacija te je njihovo procesiranje informacija povezano s trenutno dostupnim konceptima, dok, kada su negativnog raspoloženja, rjeđe koriste dostupne skripte te je njihovo procesiranje informacija nezavisno od trenutno dostupnih koncepata. Nacrt istraživanja sastojao se od dvije nezavisne varijable, raspoloženja i sugestije, a u istraživanju su sudjelovale četiri skupine ispitanika od kojih su dvjema sugerirane lažne informacije te je dvjema skupinama inducirano pozitivno raspoloženje, a drugim dvjema negativno. Istraživačka paradigma podrazumijevala je provedbu eksperimenta u dvije faze. U prvoj su fazi ispitanici pročitali kratku priču, polovica pod utjecajem pozitivnog, a druga pod utjecajem negativnog raspoloženja. Nakon nekoliko dana istim je ispitanicima ponovno inducirano pozitivno, odnosno negativno raspoloženje, nakon čega im je dana prepričana verzija korištene priče. Polovica ispitanika kojima je inducirano pozitivno i polovica onih kojima je inducirano negativno raspoloženje čitala je točan izvještaj, dok je drugim polovicama preko izvještaja sugerirano i nekoliko netočnih informacija. Poslije čitanja je za sve ispitanike slijedio distraktivni zadatak i test dosjećanja. Ispitanici kojima su sugerirane dezinformacije u testu dosjećanja originalne priče imali su više netočnih odgovora u odnosu na one koji su čitali točan izvještaj, dok se utjecaj raspoloženja nije pokazao značajnim.

pamćenje; lažna sjećanja; sugestija; efekt dezinformacije; utjecaj raspoloženja

nije evidentirano

engleski

The effect of suggestion and mood on recall

nije evidentirano

memory; false recalls; suggestion; misinformation effect; mood effect

nije evidentirano

Podaci o prilogu

12-12.

2014.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

3. Riječki dani eksperimentalne psihologije - Sažeci priopćenja

Bajšanski, Igor ; Žauhar, Valnea ; Domijan, Dražen

Rijeka: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci

978-953-7975-09-8

Podaci o skupu

3. Riječki dani eksperimentalne psihologije REPSI

predavanje

25.09.2014-26.09.2014

Rijeka, Hrvatska

Povezanost rada

Psihologija