Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 714163

Suvremena teorija filmskoga stila i stilistički opis hrvatskoga dugometražnoga igranoga filma nakon Drugoga svjetskoga rata


Lučić, Krunoslav
Suvremena teorija filmskoga stila i stilistički opis hrvatskoga dugometražnoga igranoga filma nakon Drugoga svjetskoga rata, 2014., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 714163 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Suvremena teorija filmskoga stila i stilistički opis hrvatskoga dugometražnoga igranoga filma nakon Drugoga svjetskoga rata
(Contemporary Theory of Film Style and Stylistic Description of the Croatian Fiction Film after World War II)

Autori
Lučić, Krunoslav

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
8.09

Godina
2014

Stranica
294

Mentor
Gilić, Nikica

Ključne riječi
teorija filmskoga stila; filmski stil; stilski sustav; stilska konfiguracija; funkcionalni pristup; norma; otklon; hrvatski igrani film; klasični stil; modernistički stil
(theory of film style; film style; style system; style configuration; functional approach; norm; deviation; croatian fiction film; classical style; modernist style)

Sažetak
U radu se nudi suvremena teorija filmskoga stila temeljena na funkcionalnom pristupu kako su ga formulirali, razradili i primjenjivali američki filmolozi Noël Carroll i David Bordwell te na srodnom mu konfigurativnom pristupu kako ga je formulirao hrvatski filmolog Hrvoje Turković. Uz analitičku razradu bitnih komponenti i načela filmskoga stila, radom se daje i teorijsko objašnjenje njegova mehanizma funkcioniranja te konkretan opis različitih općih stilskih konfiguracija, poput klasične i modernističke, te njihovih specifičnih stilskih varijanti u hrvatskom dugometražnom igranom filmu. U prvom se dijelu rada, polazeći od literature iz područja filmologije (teorije i povijesti filma), književne teorije, lingvistike, filozofije i povijesti umjetnosti, daje kritički osvrt i razrada pojma i fenomena jezičnog stila i filmskoga stila. Temeljne značajke stila, poput intencionalnosti, izbora, načina oblikovanja/izraza i djelovanja/efekta, zatim se kontekstualiziraju proširenim razumijevanjem načela sinonimije i verificiraju analizom četiri instancijacije stilskog izbora na konkretnim filmskim primjerima iz svjetske kinematografije. U drugom se dijelu rada komponente važne za razumijevanje i funkcioniranje filmskoga stila posebno razrađuju pojmovima filmskoga sistema i njegovih četiriju razina, pojmovima funkcije i motivacije njegovih sastavnica i odnosa u koje one ulaze, te pojmovima norme i otklona, ponavljanja i varijacije stilske konfiguracije, a također i pomoću objašnjavanja uvjeta prihvatljivosti ili neprihvatljivosti određenih normativno ili nenormativno izvedenih filmskih sklopova i to iz kruga razumijevanja idealnog gledatelja i njegovih pretpostavljenih dispozicija (razrađivanih iz očišta pragmatike filmske komunikacije i spoznaja iz kognitivističke filmologije). Treći dio rada nudi pokušaj aplikacije, provjere i opravdanosti teorijskih uvida razrađenih u prethodnim dijelovima i to na primjeru izabranih hrvatskih dugometražnih igranih filmova u razdoblju između 1945. i 1991. godine. U trećem se dijelu rada polazi od ustaljene filmskopovijesne i filmskoteorijske podjele na klasični i modernistički stil čije se značajke zasebno opisuju i kompariraju te zatim analiziraju u izabranim filmovima hrvatskih redatelja kako bi se pokazala istovjetnost mehanizama i transpovijesni značaj obiju stilskih konfiguracija i u svjetskom i u hrvatskom igranom filmu. U posljednjem se dijelu rada također nudi i opis različitih stilskih varijanti klasične i modernističke konfiguracije izvedenih iz funkcionalnog pristupa, poput denotativnog i ekspresivnog te reduciranog klasičnog stila, denotativnog, ekspresivnog, simboličkog i dekorativnog modernističkog stila. Dva tipa narativno-denotativnog klasičnog stila analiziraju se na primjeru filma Abeceda straha (1961) Fadila Hadžića (za akcijski klasični stil) i Samo ljudi (1957) Branka Bauera (za dramski klasični stil), a dva tipa narativno-ekspresivnog klasičnog stila analiziraju se na primjeru filma Događaj (1969) Vatroslava Mimice (za ugođajno-ekspresivni klasični stil) i Vila Orhideja (1988) Kreše Golika (za subjektivno-ekspresivni klasični stil). Značajke reduciranog klasičnog stila analiziraju se na primjeru filma Imam 2 mame i 2 tate (1968) Kreše Golika i Hranjenik (1970) Vatroslava Mimice, a dijalektička stilska konfiguracija, koja na različitim razinama balansira između klasične i modernističke, analizira se na primjeru filma Koncert (1954) Branka Belana i Djevojka i hrast (1955) Kreše Golika. Varijante modernističke stilske konfiguracije analiziraju se na primjerima filmova Slučajni život (1969) Ante Peterlića (za realističku varijantu denotativnog modernističkog stila), Ljubavna pisma s predumišljajem (1985) Zvonimira Berkovića (za subjektivno-ekspresivni modernistički stil), Ritam zločina (1981) Zorana Tadića (za ugođajno-ekspresivni modernistički stil), Mirisi, zlato i tamjan (1971) Ante Babaje (za simbolički modernistički stil) i Rondo (1966) Zvonimira Berkovića (za dekorativni modernistički stil).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-2641300-1032 - Stilistički opis hrvatske filmske baštine (Nikica Gilić, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Nikica Gilić (mentor)

Avatar Url Krunoslav Lučić (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Lučić, Krunoslav
Suvremena teorija filmskoga stila i stilistički opis hrvatskoga dugometražnoga igranoga filma nakon Drugoga svjetskoga rata, 2014., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Lučić, K. (2014) 'Suvremena teorija filmskoga stila i stilistički opis hrvatskoga dugometražnoga igranoga filma nakon Drugoga svjetskoga rata', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Lu\v{c}i\'{c}, K.}, year = {2014}, pages = {294}, keywords = {theory of film style, film style, style system, style configuration, functional approach, norm, deviation, croatian fiction film, classical style, modernist style}, title = {Contemporary Theory of Film Style and Stylistic Description of the Croatian Fiction Film after World War II}, keyword = {theory of film style, film style, style system, style configuration, functional approach, norm, deviation, croatian fiction film, classical style, modernist style}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font