Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj (CROSBI ID 11934)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Hrvatić, Neven Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj. Zagreb : Pitomača: Odsjek za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Općina Pitomača, 2014

Podaci o odgovornosti

Hrvatić, Neven

hrvatski

Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj

Za romsku nacionalnu zajednicu u Hrvatskoj presudno je, uz poboljšanje socio-gospodarskog položaja, integriranje u sve segmente društva, ali i neprijeporna potreba očuvanja kulture, tradicije i stila života. Kvalitativni napredak u socijalnoj integraciji i kulturnoj autonomiji Roma u Hrvatskoj moguće je postići samo promptnom, ali sustavnom aktivnošću prema dosljednoj implementaciji dostignutih standarda drugih nacionalnih manjina, uvažavajući sve posebnosti. Početni rezultati obavezuju i institucije države i romsku nacionalnu zajednicu na kooperativnost i realnost u pristupu kako bi hrvatski Romi očuvali nacionalni identitet i ostvarili manjinska prava, ali i prestali živjeti u getoiziranim, neurbaniziranim naseljima, bez zaposlenja i uz socijalnu pomoć. Ne umanjujući važnost cjelovitog, sustavnog rješavanja brojnih područja vezanih za Rome: stanovanje, zapošljavanje, zdravstvo..., upravo je područje odgoja i obrazovanja Roma svojevrsna sinteza različitosti polaznica i jedinstvenosti u realizaciji. Rezultati istraživanja potvrdili su pretpostavku kako je specifičan plemenski sustav (obitelj, proširena obitelj-vitcha, obiteljska zadruga- velika vitcha, plemenska skupina) i gospodarski ustroj uvjetovao raspršenost (dislociranost), specijaliziranost i djelomičan gubitak odrednica nacionalnog identiteta, postojanje stereotipa prema Romima, nizak stupanj prihvaćanja elemenata kulture Roma (jezik, umjetnost, povijest, običaji), kao i izaženu socijalnu distancu prema Romima. Dobiveni pokazatelji znakovito impliciraju potrebu inauguriranja interkulturalnog odgoja i obrazovanja u nastavne programe i redovni školski sustav. Na tragu europskog pristupa i iskustava, naže istraživanja pratile su različite aktivnosti na više područja: • Početkom 1994. godine pokrenuli smo izdavanje prvog romskog lista u Hrvatskoj: Romano akharipe - Glas Roma, koji je uz informativnu i kulturnu, imao i značajnu obrazovnu funkciju donoseći tekstove vezane za romsku povijest, tradiciju, umjetnost i kulturu, • Pokrenuli smo modularnu mrežu stručnog usavršavanja za učitelje (odgajatelje, pedagoge, socijalne radnike, stručne suradnike, predstavnike Roma..) - Macinec 1994., Križevci 1996., s namjerom da dio stručnjaka stekne specifična znanja na užem području odgoja i obrazovanja djece Roma (tečajevi, prilozi osmišljavanju kurikuluma, didaktičko-metodički praktikumi, studijske posjete..), • Jedan od značajnih rezultata programa stručnog usavršavanja je izdavanje zbornika radova „Odgoj i izobrazba djece Roma u Hrvatskoj“, kao prvog cjelovitijeg djela iz ovog područja u Hrvatskoj, • Organizirali smo Ljetnu školu djece Roma u Hrvatskoj 1994. godine i Romsku odgojnu zajednicu (1995.-2014.), kao prve oblike interkulturalnog odgoja i obrazovanja za romsku djecu u Hrvatskoj, • Pokrenuli smo 1996. godine interkulturalni list Nevo drom - Novi put, koji je pristupom problematizirao položaj Roma u Hrvatskoj, bio vrijedan izvor informacija za romske učenike (romski jezik, povijest, umjetnost, kultura..), ali i mjesto izražaja autora (znanstvenika, stručnjaka, prosvjetnih djelatnika, umjetnika, ali i učenika Roma), • U razdoblju 1997.-2000. godina realizirali smo na Hrvatskom katoličkom radiju interkulturalnu emisiju o Romima Nevo drom - Novi put, • Aktivno smo surađivali s romskim udrugama, ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, Odborom za pastoral Roma-Hrvatske biskupske konferencije na realizaciji različitih programa iz područja odgoja i obrazovanja Roma u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja (u svim segmentima i komponentama koje su analitički praćene i vrednovane) mogli su potvrditi našu pretpostavku o potrebi konceptualizacije specifičnih modela odgoja i obrazovanja Roma u Hrvatskoj, na interkulturalnim načelima.

Romi; interkulturalno obrazovanje; interkulturalni kurikulum; obrazovanje na manjinskim jezicima

nije evidentirano

engleski

New path: Intercultural access to education of Roma in Croatia

nije evidentirano

Roma; intercultural education; intercultural curriculum; education in minority languages

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb : Pitomača: Odsjek za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Općina Pitomača

2014.

978-953-56216-2-1

101

objavljeno

Povezanost rada

Pedagogija