Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 707955

Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj


Hrvatić, Neven
Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj, Zagreb - Pitomača: Odsjek za pedagogiju - Filozofski fakultet u Zagrebu i Općina Pitomača, 2014 (monografija)


Naslov
Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj
(New path: Intercultural access to education of Roma in Croatia)

Autori
Hrvatić, Neven

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Odsjek za pedagogiju - Filozofski fakultet u Zagrebu i Općina Pitomača

Grad
Zagreb - Pitomača

Godina
2014

Stranica
101

ISBN
978-953-56216-2-1

Ključne riječi
Romi; interkulturalno obrazovanje; interkulturalni kurikulum; obrazovanje na manjinskim jezicima
(Roma; intercultural education; intercultural curriculum; education in minority languages)

Sažetak
Za romsku nacionalnu zajednicu u Hrvatskoj presudno je, uz poboljšanje socio-gospodarskog položaja, integriranje u sve segmente društva, ali i neprijeporna potreba očuvanja kulture, tradicije i stila života. Kvalitativni napredak u socijalnoj integraciji i kulturnoj autonomiji Roma u Hrvatskoj moguće je postići samo promptnom, ali sustavnom aktivnošću prema dosljednoj implementaciji dostignutih standarda drugih nacionalnih manjina, uvažavajući sve posebnosti. Početni rezultati obavezuju i institucije države i romsku nacionalnu zajednicu na kooperativnost i realnost u pristupu kako bi hrvatski Romi očuvali nacionalni identitet i ostvarili manjinska prava, ali i prestali živjeti u getoiziranim, neurbaniziranim naseljima, bez zaposlenja i uz socijalnu pomoć. Ne umanjujući važnost cjelovitog, sustavnog rješavanja brojnih područja vezanih za Rome: stanovanje, zapošljavanje, zdravstvo..., upravo je područje odgoja i obrazovanja Roma svojevrsna sinteza različitosti polaznica i jedinstvenosti u realizaciji. Rezultati istraživanja potvrdili su pretpostavku kako je specifičan plemenski sustav (obitelj, proširena obitelj-vitcha, obiteljska zadruga- velika vitcha, plemenska skupina) i gospodarski ustroj uvjetovao raspršenost (dislociranost), specijaliziranost i djelomičan gubitak odrednica nacionalnog identiteta, postojanje stereotipa prema Romima, nizak stupanj prihvaćanja elemenata kulture Roma (jezik, umjetnost, povijest, običaji), kao i izaženu socijalnu distancu prema Romima. Dobiveni pokazatelji znakovito impliciraju potrebu inauguriranja interkulturalnog odgoja i obrazovanja u nastavne programe i redovni školski sustav. Na tragu europskog pristupa i iskustava, naže istraživanja pratile su različite aktivnosti na više područja: • Početkom 1994. godine pokrenuli smo izdavanje prvog romskog lista u Hrvatskoj: Romano akharipe - Glas Roma, koji je uz informativnu i kulturnu, imao i značajnu obrazovnu funkciju donoseći tekstove vezane za romsku povijest, tradiciju, umjetnost i kulturu, • Pokrenuli smo modularnu mrežu stručnog usavršavanja za učitelje (odgajatelje, pedagoge, socijalne radnike, stručne suradnike, predstavnike Roma..) - Macinec 1994., Križevci 1996., s namjerom da dio stručnjaka stekne specifična znanja na užem području odgoja i obrazovanja djece Roma (tečajevi, prilozi osmišljavanju kurikuluma, didaktičko-metodički praktikumi, studijske posjete..), • Jedan od značajnih rezultata programa stručnog usavršavanja je izdavanje zbornika radova „Odgoj i izobrazba djece Roma u Hrvatskoj“, kao prvog cjelovitijeg djela iz ovog područja u Hrvatskoj, • Organizirali smo Ljetnu školu djece Roma u Hrvatskoj 1994. godine i Romsku odgojnu zajednicu (1995.-2014.), kao prve oblike interkulturalnog odgoja i obrazovanja za romsku djecu u Hrvatskoj, • Pokrenuli smo 1996. godine interkulturalni list Nevo drom - Novi put, koji je pristupom problematizirao položaj Roma u Hrvatskoj, bio vrijedan izvor informacija za romske učenike (romski jezik, povijest, umjetnost, kultura..), ali i mjesto izražaja autora (znanstvenika, stručnjaka, prosvjetnih djelatnika, umjetnika, ali i učenika Roma), • U razdoblju 1997.-2000. godina realizirali smo na Hrvatskom katoličkom radiju interkulturalnu emisiju o Romima Nevo drom - Novi put, • Aktivno smo surađivali s romskim udrugama, ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, Odborom za pastoral Roma-Hrvatske biskupske konferencije na realizaciji različitih programa iz područja odgoja i obrazovanja Roma u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja (u svim segmentima i komponentama koje su analitički praćene i vrednovane) mogli su potvrditi našu pretpostavku o potrebi konceptualizacije specifičnih modela odgoja i obrazovanja Roma u Hrvatskoj, na interkulturalnim načelima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-1301761-1769 - Interkulturalni kurikulum i obrazovanje na manjinskim jezicima (Neven Hrvatić, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Neven Hrvatić (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Hrvatić, Neven
Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj, Zagreb - Pitomača: Odsjek za pedagogiju - Filozofski fakultet u Zagrebu i Općina Pitomača, 2014 (monografija)
Hrvatić, N. (2014) Novi put - Nevo drom - Nove kalja: Interkulturalni pristup odgoju i obrazovanju Roma u Hrvatskoj. Zagreb - Pitomača, Odsjek za pedagogiju - Filozofski fakultet u Zagrebu i Općina Pitomača.
@book{book, author = {Hrvati\'{c}, N.}, year = {2014}, pages = {101}, keywords = {Roma, intercultural education, intercultural curriculum, education in minority languages}, isbn = {978-953-56216-2-1}, title = {New path: Intercultural access to education of Roma in Croatia}, keyword = {Roma, intercultural education, intercultural curriculum, education in minority languages}, publisher = {Odsjek za pedagogiju - Filozofski fakultet u Zagrebu i Op\'{c}ina Pitoma\v{c}a}, publisherplace = {Zagreb - Pitoma\v{c}a} }