Raznodobna istodobnost Kušanove "Svrhe od slobode" (CROSBI ID 611897)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Peričić, Helena
hrvatski
Raznodobna istodobnost Kušanove "Svrhe od slobode"
/Sažetak/ U radu se u središte uvida stavlja kontroverzni dramski tekst s početka sedamdesetih godina protekloga stoljeća – "Svrha od slobode" Ivana Kušana (r. 1933.) ; tekst je ovdje poslužio kao primjer drame koja je u svojoj značenjskoj i jezičnoj složenosti te konotativnosti primjenjiva u različitim vremenima i (ideološkim) prostorima ; u raznim dobima ona je „istodobna“ i prepoznatljiva. Nekoliko izvedbi tijekom 1971., nakon čega je predstava u režiji Mire Međimorca temeljena na tom Kušanovu predlošku zabranjena, potvrdilo je kako je „svrha od slobode“ zapravo sv(a)rha (arh. izraz za "kraj") (od) kazališta uopće: reagiranje publike na kazalište ujedno je značilo i ima značiti reagiranje na aktualnu zbilju. Osim Kušanova teksta autorica obrazlaže još nekoliko primjera domaće političke i tzv. subverzivne drame od konca šezdesetih do početka osamdesetih godina te ih na razini potencijalne raznodobnosti/istodobnosti odnosno moguće primjene povezuje sa suvremenim stvarnosnim i kazališnim okolnostima. /Abstract/ The author focuses on a controversial dramatic text "The End of Freedom" (Svrha od slobode ; "sv/a/rha" - the archaic Croatian expression for "end") written by Ivan Kušan (b. 1933) in the early 1970s. The play epitomizes a literary work which, based on its complex meaning and language as well as connotations, can fit into many different periods and (ideological) places. In various times it is "simultaneous" and recognizable alike. There were a few performances in 1971, and afterwards the play directed by Miro Međimorec based on Kušan's dramatic text was forbidden, which proves that "The End of Freedom" was actually the end of theatre in general in Croatia of the early 70s: the way in which the audience reacted to the theatre meant and still has to mean that it is how they react to current events. In addition to Kušan's play, the author of the article deals with several other examples of Croatian subversive political dramas in the period from the late 1960s to the early 1980s establishing a connection between these texts and the circumstances of contemporary life and theatre in terms of potential (non)simultaneity of application.
I. Kušan; hrvatski dramatičar;
nije evidentirano
engleski
Non-simultaneous Simultaneity of Kušan's Text "The End of Freedom" (Svrha od slobode)
nije evidentirano
I. Kušan; Croatian playright;
nije evidentirano
Podaci o prilogu
346-361.
2010.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Pavlović, Cvijeta ; Glunčić-Bužančić, Vinka ; Meyer-Fraatz, Andrea
Zagreb : Split: FF Zagreb - Književni krug Split
978-953-163-344-4
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096