Does professional burnout mediate the effects of personality traits on life satisfaction among preschool teachers? (CROSBI ID 611418)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Tatalović Vorkapić, Sanja ; Lončarić, Darko
engleski
Does professional burnout mediate the effects of personality traits on life satisfaction among preschool teachers?
Zadovoljstvo životom jednog odgojitelja vrlo je važno za njegov kvalitetan rad u kontekstu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. S obzirom na važnost ove teme a postojeću zanemarenost u njezinoj zastupljenosti u znanstvenim istraživanjima, cilj ovog rada je bio analizirati zadovoljstva životom odgojitelja i posreduje li profesionalno sagorijevanje učinke osobina ličnosti na njihovo zadovoljstvo životom. S obzirom na dosadašnja istraživanja, očekivala se prosječna razina zadovoljstva života kod odgojitelja predškolske djece, izravan utjecaj ekstraverzije i neuroticizma, te značajno posredovanje profesionalnog sagorijevanja na učinke ovih osobina ličnosti. Ispitano je 295 odgojitelja (od toga 4 muškog spola) iz cijele Hrvatske prosječne dobi 37 godina. Tri varijable ispitane su upitnicima samoprocjene: Skalom zadovoljstva životom, Petofaktorskim upitnikom ličnosti i Maslachinim upitnikom sagorijevanja. Rezultati su pokazali značajne izravne utjecaje ekstraverzije i neuroticizma na zadovoljstvo životom odgojitelja, što je potvrdilo nalaze dosadašnjih istraživanja. Osim izravnih efekata ekstraverzija ima i posredan pozitivan efekt na zadovoljstvo životom posredovan smanjenjem emocionalne iscrpljenosti, dok neuroticizam ima posredan negativan efekt na zadovoljstvo životom kroz povećanje emocionalne iscrpljenosti i percepciju smanjenog osobnog postignuća. Otvorenost i savjesnost imaju samo posredne pozitivne efekte na zadovoljstvo životom umanjujući osjećaj smanjenog osobnog postignuća. Depersonalizacija nije pokazala značajan samostalan doprinos objašnjenju zadovoljstva životom, neovisan o ostalim prediktorskim (ličnost) i medijacijskim varijablama, pa nije medijator efekata ličnosti na zadovoljstvo životom. Utvrđeni nalazi su analizirani u kontekstu složenosti ispitanih varijabli i njihovih međusobnih odnosa, kao i važnosti njihovog daljnjeg ispitivanje s obzirom na važnost uloge odgojitelja u procesu ranog učenja i poučavanja.
burnout; life satisfaction; personality traits; preschool teachers
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o prilogu
255-255.
2013.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
21. Dani Ramira i Zorana Bujasa, 11.-13. travnja 2013., Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet u Zagrebu
Podaci o skupu
21. DANI RAMIRA I ZORANA BUJASA
poster
11.04.2013-13.04.2013
Zagreb, Hrvatska