Korištenje pokreta očiju za ispitivanje obrazovno relevantnih pojmova: primjer rješavanja jednostavnih jednadžbi i razumijevanje grafova (CROSBI ID 611371)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Bubić, Andreja ; Sušac, Ana ; Palmović, Marijan
hrvatski
Korištenje pokreta očiju za ispitivanje obrazovno relevantnih pojmova: primjer rješavanja jednostavnih jednadžbi i razumijevanje grafova
Edukacijska (obrazovna) neuroznanost predstavlja interdisciplinarno područje koje ujedinjuje područja neuroznanosti i obrazovnih znanosti. U istraživanjima edukacijske neuroznanosti koriste se brojne metode koje, među ostalim, uključuju i snimanje pokreta očiju koje u Hrvatskoj dosada gotovo uopće nije korišteno u obrazovnom kontekstu. Stoga u izlaganju želimo izložiti dva primjera primjene ove metode za istraživanje edukacijsko relevantnih tema. Kao prvi primjer, prikazat ćemo rezultate istraživanja sposobnosti rješavanja jednostavnih algebarskih jednadžbi koja je vrlo važna u brojnim prirodnim, ali i društvenim znanostima. U istraživanju je sudjelovalo 40 studenata raznih fakulteta čiji su pokreti očiju mjereni tijekom rješavanja jednadžbi, nakon čega su studenti opisali korištene strategije rješavanja zadataka. Prilikom analize podataka korišteni su bihevioralni i parametri pokreta očiju, odnosno točnost i brzina rješavanja te broj fiksacija koje predstavljaju zadržavanje pogleda na određenom dijelu prikazanog podražaja. Dobiveni rezultati pokazali su postojanje statistički značajnih razlika u učinkovitosti rješavanja različitih vrsta jednadžbi. Bez obzira na vrstu jednadžbe, tijekom vremena došlo je do porasta u djelotvornosti rješavanja jednadžbi jer su ispitanici vježbom razvili primjerene strategije. Uz to, pronađena je statistički značajna korelacija između broja fiksacija i učinkovitosti ispitanika u rješavanju jednadžbi, što pokazuje da su ispitanici razvili učinkovite strategije rješavanja zadataka, odnosno da su „znali gdje trebaju gledati.“ Zanimljivo je spomenuti i usporedbu između odgovora ispitanika koji su se odnosili na korištene strategije rješavanja i parametara pokreta očiju koja je omogućila provjeru valjanosti nekih aspekata metakognitivnih uvida ispitanika. Naime, dobiveni rezultati pokazali su da pokreti očiju predstavljaju objektivniju i pouzdaniju metodu od samoprocjena ispitanika. Nakon istraživanja rješavanja jednadžbi, u drugom primjeru prikazat ćemo preliminarne rezultate istraživanja kojim se ispitivao način rješavanja zadataka s grafovima. Rezultati ovog, kao i prvog istraživanja ukazuju na zaključak da mjerenje pokreta očiju daje uvid u kognitivne procese ispitanika koji nisu dostupni drugim metodama. Tako praćenje pokreta očiju omogućuje objektivno mjerenje pažnje ispitanika tijekom rješavanja jednadžbi, dok se broj fiksacija može upotrijebiti kao pouzdana mjera za određivanje težine zadatka i vještine ispitanika.
edukacijska neuroznanost; matematika; metakognicija; pokreti očiju; stručnost
nije evidentirano
engleski
Eyetracking in studying educationally relevant phenomena: examples of simple equation solving and graph comprehension
nije evidentirano
educational neurosccience; mathematics; metacognition; eyetracking; expertise
nije evidentirano
Podaci o prilogu
53-53.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Sažetci i priopćenja XIX. dana psihologije u Zadru
Slišković, Ana
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-054-1
Podaci o skupu
XIX. dani psihologije u Zadru
predavanje
29.05.2014-31.05.2014
Zadar, Hrvatska