Obrazovne i psihologijske implikacije temporalne, međunarodne i međustrukovne stabilnosti procjena kreativno produktivne darovitosti kao ponašanja u djece i adolescenata (CROSBI ID 611209)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Rački, Željko
hrvatski
Obrazovne i psihologijske implikacije temporalne, međunarodne i međustrukovne stabilnosti procjena kreativno produktivne darovitosti kao ponašanja u djece i adolescenata
Jedna od glavnih svrha obrazovanja intelektualno iznadprosječnih učenika jest razvoj kreativne produktivnosti. Kad se kreativnost operativno definira kao manifestna ponašanja – uočavaju li je i procjenjuju li je različiti sudionici odgojno-obrazovnoga procesa na jednaki način? Prikupljeni početni skup samoinicijativnih produktivnih ponašanja (N = 253) osnovnoškolske djece u 2006. godini je procijenilo 19 profesora umjetničkih disciplina (Nž = 17 ; α = .95) i 13 profesora znanstvenih disciplina (Nž = 13 ; α = .93) na skali 0-4 koliko je svako ponašanje indikativno za kreativnost. U 2012. godini 9 školskih psihologa (α = .96) i u 2013. godini 15 specijalista za obrazovanje darovitih (ECHA) koji rade u Njemačkoj, Luksemburgu i Norveškoj (α = .93) razvrstalo je prošireni i dijelom kroz istraživanja revidirani skup ponašanja (N = 313) na sedam stupnjeva po indikativnosti za kreativnost. Skup iz 2006. i 2012/13. identičan je u 142 različitih ponašanja, za koja je izračunato visoko slaganje (r od .90 do .96) u procjeni kreativnosti od strane specijalista za obrazovanje darovitih, školskih psihologa i profesora (umj – znan). Time rezultati pokazuju da je kreativnost moguće operacionalizirati konkretnim ponašanjima uz visoko slaganje u funkciji vremena, struka i prostora, što je veliki pomak u istraživanju kreativnosti. Kreativnost je tako i obrazovno interpretabilna, transparentna (npr. dijete navede ponašanje Skladam instrumentalnu glazbu - glazbu koja se izvodi s jednim ili s više glazbenih instrumenata), a ponašanja je dodatno moguće vrjednovati na nizu karakteristika (npr. graduirano po potrebnom znanju, inteligenciji, složenosti, cijeni, motivaciji itd.). Konsenzusno definiranu kreativnost je moguće uvrstiti kao odgojno-obrazovne ciljeve u vremenski, prostorno i kompetencijski stabilan suradnički okvir za uravnoteženu ponudu vrsta aktivnosti djeci tijekom obveznoga obrazovanja. Rezultate je moguće koristiti u svrhu izrade odgojnih i obrazovnih ciljeva od blage do ekstremne kreativno-produktivne darovitosti u različitim područjima, a kroz ponudu npr. dobno, po složenosti i potrebnom znanju graduiranih područno specifičnih aktivnosti sukladnih individualnim interesima djece i adolescenata. Ovo istraživanje također nosi i značajne implikacije za suvremenu operacionalizaciju i mjerenje potvrđeno djelomične područne specifičnosti konstrukta kreativnosti (umjetnička, znanstvena i svakodnevna kreativnost).
kreativnost u djece i adolescenata; darovitost
nije evidentirano
engleski
Educational and psychological implications of temporal, international and interprofessional stability of ratings of creative-productive giftedness as behaviour in children and adolescents
nije evidentirano
creativity in children and adolescents; giftedness
nije evidentirano
Podaci o prilogu
153-153.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
DANI psihologije (19 ; 2014 ; Zadar)
Slišković, Ana
Zadar: Zadar: Sveučilište, Odjel za psihologiju
978-953-331-054-1
Podaci o skupu
Međunarodni znanstveno-stručni skup XIX. dani psihologije u Zadru = 19th Psychology Days in Zadar
predavanje
29.05.2014-31.05.2014
Zadar, Hrvatska