Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Iluzija prometnog znaka za zimsku opremu (CROSBI ID 609882)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Valerjev, Pavle ; Gulan, Tanja ; Dujmović, Marin Iluzija prometnog znaka za zimsku opremu // XX Naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji. Beograd: Institut za psihologiju i laboratorija za eksperimentalnu psihologiju , Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, 2014. str. 6-7

Podaci o odgovornosti

Valerjev, Pavle ; Gulan, Tanja ; Dujmović, Marin

hrvatski

Iluzija prometnog znaka za zimsku opremu

Prometni znak B45 propisuje zimsku opremu u zimskim uvjetima. Znak prikazuje automobilski kotač s lancima koji je usmjeren prema opažaču i koji je smješten unutar plavog kruga. Fenomenološkim opažanjem utvreno je kako ovaj znak, za razliku od drugih kružnih znakova, stvara primjetno izobličenje kruga tako da se čini poput horizontalno rastegnute elipse. Cilj ovog istraživanja je demonstracija i mjerenje opisane iluzije. U prvom eksperimentu korištena je psihofizička metoda podešavanja. Sudjelovalo je 48 ispitanika u tri situacije. Zadatak ispitanika bio je da podesi širinu kruga prikazanog na ekranu tako da dobije što pravilniji krug. U jednoj situaciji ispitanici su podešavali opisani prometni znak. U drugoj crtež kotača je zamijenjen uspravnom bijelom elipsom. U trećoj, kontrolnoj situaciji prezentiran je krug bez ikakvog crteža. Visina kruga bila je 200 px, tako da bi podešavanje širine na 200 px tvorilo savršen krug. Jednosmjerna ANOVA pokazala je znacajan efekt između tri situacije (F(2, 94)=3, 84 ; p=, 025). Post-hoc analizom utvreno je da se podražaj s elipsom znacajno razlikuje od kontrolne situacije, dok između situacije s kotačem (prometni znak) i kontrolne nema razlike. Dobivene točke subjektivne jednakosti (TSJ) iznose 201, 3 za kontrolnu situaciju ; 200, 19 za znak i 198, 32 za elipsu. Zaključeno je da metoda podešavanja vjerojatno nije pogodna za testiranje ove iluzije jer ju razbija usmjeravajuci pažnju na rub kruga te tvori sistematski pomak prema većim vrijednostima. Stoga je proveden drugi eksperiment u kojemu je korištena psihofizička metoda konstantnih podražaja. U eksperimentu je sudjelovalo 27 ispitanika i njihov zadatak bio je da pritiskom na jednu od dvije tipke odrede je li na prikazanom krugu duža vertikalna ili horizontalna os. Ovaj eksperiment uključivao je iste situacije kao i prethodni. Jednosmjerna ANOVA pokazala je znacajan efekt izmeu tri situacije (F(2, 52)=6, 27 ; p=, 004). Post-hoc analiza pokazala je da se obje situacije (prometni znak i elipsa u krugu) značajno razlikuju od kontrolne situacije, s tim da je efekt iluzije je najveći za prometni znak (TSJ=196, 97 px), pa za elipsu u krugu (197, 31), dok je kontrolna situacija procijenjena na 198, 68. To znači da postoji tendencija ispitanika da vide i obične krugove malo spljoštenima, a iluzija zimske opreme to još pojačava. Efekt iluzije je vrlo mali i iznosi 1, 5% distorzije horizontalne osi u odnosu na savršeni krug, odnosno 0, 8% u odnosu na doživljeni savršeni krug.

percepcija kruga ; iluzija prometnog znaka ; izoblicenje kruga ; zimska oprema

nije evidentirano

engleski

The snow tire traffic sign illusion

nije evidentirano

circle perception ; the traffic sign illusion ; circe distortion ; snow tire

nije evidentirano

Podaci o prilogu

6-7.

2014.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Beograd: Institut za psihologiju i laboratorija za eksperimentalnu psihologiju , Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu

978-86-88803-47-2

Podaci o skupu

XX Naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji

predavanje

28.03.2014-30.03.2014

Beograd, Srbija

Povezanost rada

Psihologija