Optimiziranje oblikovne i sigurnosne komponente raskrižja s kružnim tokom prometa (CROSBI ID 385671)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Pilko, Hrvoje
Legac, Ivan
hrvatski
Optimiziranje oblikovne i sigurnosne komponente raskrižja s kružnim tokom prometa
U cestovnoj su prometnoj mreži raskrižja najsloženija i najzahtjevnija mjesta zbog kolizija prometnih tokova. Pri izboru mjesta i načina rješavanja raskrižja svaki je slučaj potrebno studijski izanalizirati prema odgovarajućim načelima i mjerilima optimalnosti jer nepravilno koncipirano i oblikovano raskrižje znatno smanjuje funkcionalnu učinkovitost i sigurnost prometa svih sudionika u odvijanju prometnih procesa. Iako se raskrižja s kružnim tokom prometa izvode kao sve povoljnija rješenja, primjećuju se razlike u izvedbi, odnosno nedovoljno poznavanje bitnih zahtjeva oblikovnosti i sigurnosti prometa zbog slabe obučenosti korisnika i samih projektanata. To dovodi do problematičnoga stanja funkcionalne učinkovitosti, prometne sigurnosti i služnosti na nekim raskrižjima s kružnim tokom prometa u urbanim sredinama, stoga su to osnovni razlozi i poticaji njihovom sustavnom istraživanju. Metodologija je istraživanja višedisciplinarna, a posebno uključuje opsežna mjerenja „in situ” na izvedenim jednotračnim raskrižjima s kružnim tokom prometa i s jednotračnim privozima. Istraživanje je dovelo do stvaranja kvalitativne i kvantitativne baze prometnih podataka koja je potrebna za izradu matematskoga modela optimiziranja oblikovne, služne i sigurnosne komponente raskrižja s kružnim tokom prometa. Za potrebe definiranja modela provedena su dodatna istraživanja koja su rezultirala vrednovanjem utjecaja pojedinih (prometnih) parametara, odnosno njihovoga korelacijskoga odnosa. Za određivanje je postupka vrednovanja odabrana metoda analitičkoga hijerarhijskoga procesa (AHP metoda, engl. Analytic Hierarchy Process), dok je simulacija težinskih koeficijenata važnosti definiranih parametara, odnosno alternativa provedena putem programskoga paketa Expert Choice 11.5. Nakon definiranja provedena je analiza osjetljivosti modela optimiziranja pri kojoj su varirani ulazni podatci prometnoga toka za predložena dva oblikovna varijantna rješenja odabranoga stanja postojećega raskrižja. Provedena je analiza osjetljivosti poslužila za validaciju i verifikaciju predloženoga modela optimiziranja oblikovne, služne i sigurnosne komponente raskrižja s kružnim tokom prometa. Između ostaloga, provedena su istraživanja i predloženi model optimiziranja dokazali navedene hipoteze te stvorili osnovu za daljnja istraživanja raskrižja s kružnim tokom prometa.
urbano mini/malo jednotračno raskrižje s kružnim tokom prometa; oblikovni elementi; funkcionalna učinkovitost; sigurnost prometa; optimizacija odnosa; višekriterijska analiza
nije evidentirano
engleski
Optimization of Roundabout Design and Safety Component
nije evidentirano
urban mini/small single-lane roundabout; design elements; functional efficiency; traffic safety; optimization; multicriteria analysis
nije evidentirano
Podaci o izdanju
193
07.03.2014.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb