Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Urbanistički kriteriji odabira modela javno- privatnog udruživanja na prostoru Slovenije (CROSBI ID 385084)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Kuzmanić, Andreja Urbanistički kriteriji odabira modela javno- privatnog udruživanja na prostoru Slovenije / Pegan, Srečko ; Brezovnik, Boštjan (mentor); Zagreb, Arhitektonski fakultet, . 2010

Podaci o odgovornosti

Kuzmanić, Andreja

Pegan, Srečko ; Brezovnik, Boštjan

hrvatski

Urbanistički kriteriji odabira modela javno- privatnog udruživanja na prostoru Slovenije

Odabrani istraživački problemi usmjereni su ka postizanju kvalitetnih urbanističkih rješenja prostornih uređenja pronalaženjem odnosa između odgovornosti za pojedinu fazu pojedinog urbanističkog projekta i oblika javno – privatnog udruživanja. Postavljena je hipoteza da globalizacija neminovno dovodi do novina u mehanizmima urbanog upravljanja i urbanog razvoja. Model javno – privatnog udruživanja zato je neizostavni element urbanističkih projekata za kojeg struka mora postaviti jasne urbanističke okvire i kontrolne mehanizme jer se pri zadovoljavanju potreba i uvjeta za postizanje kvalitetnih prostornih uređenja ne možemo osloniti samo na tržišne mehanizme. Za uspješnu primjenu modela javno - privatnog udruživanja u urbanističkim razvojnim projektima potrebno je zadovoljiti prvenstveno ekonomske čimbenike koji će potaknuti sudjelovanje privatnog sektora pa su s tog stajališta zanimljivi oni projekti čija se financijska struktura organizira na način da budući prihodi projekta predstavljaju dobit za privatni sektor, što vrlo često ima negativne utjecaje na gradski prostor. Također se pretpostavlja da zakonski okvir na području prostornog i urbanističkog planiranja dopušta mogućnost implementacije javno - privatnih udruživanja. Za kvalitetnu uporabu ovog modela definirani urbanistički kriteriji kojima se određuje, ponajprije, mogućnost uporabe ovog modela za pojedinu vrstu urbanističkog projekta i najprimjereniji oblik javno - privatnog udruživanja te utvrđuju stvarne prednosti i nedostaci s pozicije urbanizma. Zbog neophodne primjene modela, pogotovo na područjima izgradnje gospodarske i socijalne infrastrukture, potrebno je pripremiti urbanističke kriterije za odabir projekata koji će, zajedno s ekonomskim zahtjevima projekta, dovesti do zadovoljavajućih rezultata pri uporabi modela javno - privatnog udruživanja u prostoru. Udruživanja javnog i privatnog sektora u provođenju urbanističkih razvojnih projekata uključuju privatni sektor u osmišljavanju projekta (razvoj ili organizacija projekta), urbanističkom planiranju i projektiranju (izrada nacrta), financiranju, izgradnji (s nadzorom), vlasništvu, upravljanju nekretninom (s njenim održavanjem) ili izvođenju usluge te prikupljanju financijskih efekata. Privatni sektor se može uključiti u jednu ili više faza. U odnosu na tip udruživanja formiraju se oblici modela udruživanja. Prema odredbama slovenskog zakona o javno – privatnim udruživanjima, osnovni oblici udruživanja u urbanističkim projektima su javne narudžbe (ugovor o izvođenju usluge, ugovor o projektiranju i izgradnji te ugovor o projektiranju, izgradnji i upravljanju), koncesija (ugovor o projektiranju, izgradnji, upravljanju i financiranju, koncesija te ugovor o izgradnji, upravljanju i prijenosu vlasništva s varijantama BOOT (Build, Own, Operate and Transfer) i BOO (Build, Own and Operate)) te statusni oblik udruživanja na osnovi miješanog kapitala (zajednički poduhvat javnog i privatnog sektora). Urbanističke kriterije za uporabu modela javno – privatnog udruživanja tako čine vrsta projekta (namjena samog objekta za određenu javnu infrastrukturu) te prostorni planski okviri koji određuju način implementacije projekta u određeni dio gradskog tkiva. Sami urbanistički kriteriji ne određuju primjerenost uporabe modela javno - privatnog udruživanja, ali se moraju zadovoljiti. Ovaj rad predlaže u projektima javno – privatnog udruživanja javnu kontrolu fizičke strukture grada kroz odabir oblika javno – privatnog udruživanja. I to: 1. pri gradnji kapitalnih objekata namijenjenih javnim uslugama zadržavanje nadzora nad oblikovanjem, izgradnjom i uporabom objekata ; 2. pri komercijalnoj izgradnji, aktivnim uključivanjem u projekte s ciljem poboljšanja kvalitete javnog prostora i 3. podizanjem razine javnih usluga putem infrastrukturnog opremanja kojeg izgrađuje privatni partner za svoj račun, a javni partner kontrolira cijenu i količinu usluga. Za odabir oblika javno – privatnih udruživanja zato su predložene sheme koje mogu osigurati isporuku kvalitetnog urbanističkog rješenja pri izgradnji pojedinih zgrada ili opsežnijih prostornih uređenja i koje se razlikuju prema stupnju kontrole u projektu kojeg zadržava javni sektor: 1. Kvalitetna kontrola projekta preko osnivanja AGENCIJE i s uporabom oblika javno – privatnih udruživanja tipa javni partner u suradnji s privatnim sektorom za projekte koji obuhvaćaju dugoročne, vrlo osjetljive strukture. Projekti su vođeni od strane javnog sektora jer postoji velika dužnost u vidu transformacije određenog područja. 2. PRAVO JAVNO – PRIVATNO UDRUŽIVANJE za projekte kada nema potrebe za vrlo snažnom kontrolom. U ovakvim projektima javna uprava može ući u zajednički poduhvat s privatnim sektorom. Ovakva organizacija može biti primijenjena za pojedinu parcelu ili za veće zemljište. Takav će dogovor omogućiti značajnu kontrolu izvođenja projekta kroz duži vremenski period. 3. PREDAJA ZEMLJIŠTA POD UVJETIMA – oblici javno – privatnih udruživanja tipa privatni partner u suradnji s javnim sektorom kada javna uprava želi maksimalizirati kapitalni prihod ili minimalizirati rizike izlaganju određenoj shemi urbanističkog razvojnog projekta. U takvim slučajevima najprimjerenije javnoj upravi može biti da odmah proda zemljište. Javna uprava još uvijek može odigrati važnu ulogu u osiguravanju kvalitete oblikovanja. Ovaj utjecaj može se ugraditi u urbanističke planove ili provedbene mjere. Alternativni pristup je definiranje specifičnih standarda koji se odnose na kvalitetu urbanističkog rješenja, ekološke uvjete i socijalne zahtjeve preko uvođenja uvjeta kroz planski proces ili dogovor s privatnim investitorom. Rezultati istraživanja mogu biti teoretska podloga pri izradi smjernica za uporabu javno – privatnih udruživanja u urbanističkim projektima. Također se mogu primijeniti pri izvođenju pojedinog urbanističkog projekta javnog sektora za stjecanje osnovnih informacija o ponudi drugačijih oblika realizacije planirane izgradnje fizičkog prostora. Prostorno i urbanističko planiranje u promijenjenim uvjetima odlučivanja o prostoru mora uključiti nove komponente u postupak planiranja – vlasnička prava i troškove realizacije projekta.

urbanizam; urbanističko planiranje; javno-privatno partnerstvo

nije evidentirano

engleski

Urban Criteria for Choosing a Public Private Partnership Model for Slovenia

nije evidentirano

urbanism; town planning; public-private partnership

nije evidentirano

Podaci o izdanju

196

15.10.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Arhitektonski fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Arhitektura i urbanizam, Pravo