Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 684609

Transformacije hrvatskog društva i njihov utjecaj na razvoj socijalne pedagogije


Šućur, Zoran
Transformacije hrvatskog društva i njihov utjecaj na razvoj socijalne pedagogije // Socijalna pedagogija - znanost, profesija i praksa u Hrvatskoj / Poldrugač, Zdravka ; Bouillet, Dejana ; Ricijaš, Neven (ur.).
Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakulte, 2011. str. 71-96


Naslov
Transformacije hrvatskog društva i njihov utjecaj na razvoj socijalne pedagogije
(Transformations of Croatian society and their impact on the development of social pedagogy)

Autori
Šućur, Zoran

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Socijalna pedagogija - znanost, profesija i praksa u Hrvatskoj

Urednik/ci
Poldrugač, Zdravka ; Bouillet, Dejana ; Ricijaš, Neven

Izdavač
Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakulte

Grad
Zagreb

Godina
2011

Raspon stranica
71-96

ISBN
978-953-6418-68-8

Ključne riječi
Siromaštvo, nezaposlenost, ekonomske nejednakosti, poremećaji u ponašanju, transformacija obitelji.
(Poverty, unemployment, economic inequality, behavioral disorders, family transformation)

Sažetak
Na složeniju fenomenologiju i etiologiju poremećaja u ponašaju u Hrvatskoj utjecali su širi ekonomski i društveni procesi, među kojima treba izdvojiti sljedeće: 1) širenje ekonomskih problema i produbljivanje ekonomskih nejednakosti (ekonomsko raslojavanje), 2) rat, 3) transformacija obitelji i pluralizacija obiteljskih oblika te 4) „novi“ ili drugačiji izazovi odrastanja za djecu i mlade. Tri su ekonomska čimbenika na različite načine povezana s poremećajima u ponašanju i kriminalitetom: siromaštvo, nezaposlenost i ekonomske nejednakosti. Siromaštvo nije samo stanje materijalne oskudice, već stigma i implicira određene društvene odnose. Siromašni se pojedinci često mogu osjećati posramljeno ili nelagodno jer si ne mogu priuštiti ono što je uobičajeno u njihovoj zajednici ili društvu. Osobe koje duže ostaju nezaposlene suočavaju se s izazovima subjektivne socijalne izolacije, niže kvalitete društvenog života, bračne nestabilnosti i promjena u tipu roditeljstva. Rat je “popularizirao” nasilje kao način rješavanja sukoba (pridonio je većoj toleranciji prema nasilju u društvu i obitelji), utjecao je na veću dostupnost oružja i širenje problema ovisnosti te je dijelom pridonio pojavi novih oblika nasilničkog kriminala (organizirani kriminal). Kada su u pitanju promjene na razini obitelji, dva najvažnija trenda su povećanje bračne i obiteljske nestabilnosti (kriza braka) te pojava atipičnih obiteljskih oblika, koji su rizičniji sa socijalizacijskog i ekonomskog stajališta (jednoroditeljske i rekonstituirane obitelji). Putovi ulaska u društvo i odraslost nisu jasni ili su otežani uslijed trenutačne ekonomske i društvene situacije. Ulazak u svijet rada veliki je izazov za značajan broj mladih u Hrvatskoj zbog produženog školovanja, nesigurnosti zaposlenja i visoke nezaposlenosti. Unatoč ekonomskim i socijalnim teškoćama, demokratizacija i pluralizacija društva otvorile se nove pristupe i područja djelovanja socijalne pedagogije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
013-0000000-2630 - Znanstvena utemeljenost i razvoj socijalne pedagogije u Republici Hrvatskoj (Zdravka Poldrugač, )

Ustanove
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Pravni fakultet, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Zoran Šućur, (180724)