Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Vizualizacija nacionalnog idioma u zagrebačkom opernom kazalištu 19. stoljeća (CROSBI ID 50795)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Katalinić, Vjera Vizualizacija nacionalnog idioma u zagrebačkom opernom kazalištu 19. stoljeća // Nova nepoznata glazba / Davidović, Dalibor ; Bezić, Nada (ur.). Zagreb: DAF, 2012. str. 310-318

Podaci o odgovornosti

Katalinić, Vjera

hrvatski

Vizualizacija nacionalnog idioma u zagrebačkom opernom kazalištu 19. stoljeća

Jedan od glavnih ciljeva tvoraca nacionalnog kazališta u Zagrebu u 19. stoljeću bio je promovirati nacionalnu ideju – u njezinim verbalnim, glazbenim i vizualnim aspektima. Članak predstavlja vizualizaciju nacionalne tematike artikuliranu u tri skupine: - glazbena ikonografija kazališnih zdanja ; - ikonografija kostima i uređenja scene u nacionalnim operama ; - koreografija u nacionalnim operama. Pored toga u obzir se uzima i kôd odijevanja dostojanstvenika koji su nazočili opernim izvedbama, ukoliko su vezane za manifestacije nacionalnog. Ključan je problem ove studije nedostatak vizualnih izvora o uprizorenju nacionalnih opera, pa ih je stoga moguće predstaviti isključivo na temelju opisa u novinskim izvješćima. Unatoč tome, u svakoj od triju grupa bilo je moguće slijediti namjere njihovih autora spram nacionalne teme u izboru predstavljenih likova, u izboru plesova ili igara koje se smatraju nacionalnima, kao i u kostimima i opremi junaka i članova zbora, pomoću kojih se prikazivao kontinuitet kulturne tradicije, razgraničenje nacionalnog teritorija i jedinstvo naroda. Analiza pokazuje izrazito reprezentativnu nacionalnu vizualizaciju u prvoj hrvatskoj nacionalnoj operi Ljubav i zloba (Love and Malice) Vatroslava Lisinskog (1819-1854), praizvedenoj 1846, slijedom koje je crescendo nacionalnog osjećaja postigao svoj vrhunac izborom bana Josipa Jelačića 1848. U drugoj polovici 19. stoljeća, kada su nacionalno kazalište i njegova opera već bili utemeljeni, nacionalne opere Ivana Zajca (1832-1914) uprizoravale su na manje raskošan način, da bi krajem stoljeća interes za nacionalna operna djela drastično opao.

nacionalno kazalište, Zagreb, 19. stoljeće, nacionalna opera, glazbena ikonografija, kostimografija, koreografija

nije evidentirano

engleski

The Visualisation of the National Idiom in the Zagreb Operatic Theatre in the 19th Century

nije evidentirano

National theatre, Zagreb, 19th century, national opera, musical iconography, choreography, costumes

nije evidentirano

Podaci o prilogu

310-318.

objavljeno

Podaci o knjizi

Nova nepoznata glazba

Davidović, Dalibor ; Bezić, Nada

Zagreb: DAF

2012.

978-953-6956-29-6

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti