Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga znakovnog jezika u kognitivnom razvoju prelingvalno gluhih osoba (CROSBI ID 384458)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Ivasović, Vesna Uloga znakovnog jezika u kognitivnom razvoju prelingvalno gluhih osoba / Zarevski, Predrag (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2012

Podaci o odgovornosti

Ivasović, Vesna

Zarevski, Predrag

hrvatski

Uloga znakovnog jezika u kognitivnom razvoju prelingvalno gluhih osoba

Istraživanjem smo željeli ispitati ulogu fluentnosti u znakovnom jeziku na kognitivnih razvoj gluhih osoba. Uspoređivali smo rezultate gluhih znakovatelja, gluhih koji ne poznaju znakovni jezik i čujućih sudionika. Ispitivali smo raspon sekvencijalnog vidno-prostornog pamćenja, pamćenje smještaja slika, mentalne rotacije, prepoznavanje lica, prepoznavanje emocija i interpersonalnu percepciju. Gluhi znakovatelji postigli su značajno bolje rezultate od gluhih i čujućih sudionika koji nisu fluentni u znakovnom jeziku na svim testovima osim na testu pamćenja smještaja slika. Gluhi znakovatelji i gluhi koji nisu fluentni u znakovnom jeziku postigli su značajno bolje rezultate od čujućih sudionika na testu mentalnih rotacija TMR. Gluhi i čujući koji nisu fluentni u znakovnom jeziku razlikovali su se i u rezultatu na testu prepoznavanja emocija, na kojem su gluhi postigli bolje rezultate od čujućih. Rezultati pokazuju da su gluhi znakovatelji bili značajno brži na testu mentalnih rotacija u odnosu na druge dvije skupine sudionika. Gluhi znakovatelji su, u usporedbi s druge dvije skupine, također imali manje pogrešaka na zadacima u profili i sjeni na Benton testu prepoznavanja lica. Zadaci prepoznavanja lica prikazanih u sjeni bili su najteži svim sudionicima. Rezultati na testu prepoznavanja emocija ukazuju da su gluhi sudionici koji su fluentni u znakovnom jeziku značajno točnije prepoznali tugu i ljutnju od gluhih koji nisu fluentni u znakovnom jeziku, a od čujućih bolje prepoznaju tugu, ljutnju i gađenje. Gluhi koji nisu fluentni u znakovnom jeziku značajno su bolje od čujućih u prepoznavanju ljutnje i gađenja. Gluhi muškarci, fluentni u znakovnom jeziku, postigli su značajno bolje rezultate od žena na testu pamćenja smještaja slika. Na drugim testovima nisu nađene značajne razlike između muškaraca i žena- Gluhe žene i muškarci koji nisu fluentni u znakovnom jeziku nisu se značajno razlikovali u rezultatima na testovima. Čujuće žene bile su značajno bolje u prepoznavanju emocija, a muškarci u mentalnim rotacijama (TMR test). Ovo istraživanje ukazuje da iskustvo u znakovnom jeziku može potaknuti razvoj nekih vidno-prostornih vještina.

gluhoća; znakovni jezik; vidno-prostorne sposobnosti

nije evidentirano

engleski

Role of sign language in cognitive develeopment of perlingually deaf

nije evidentirano

deafness; sign language; visuo-spatial abilities

nije evidentirano

Podaci o izdanju

173

12.07.2012.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Psihologija