Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Čitanje i pisanje za razumijevanje: postižemo li svrhu? (CROSBI ID 607558)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Lenček, Mirjana Čitanje i pisanje za razumijevanje: postižemo li svrhu?. 2013

Podaci o odgovornosti

Lenček, Mirjana

hrvatski

Čitanje i pisanje za razumijevanje: postižemo li svrhu?

Povijest istraživanja čitanja pokazuje dvojbe o važnosti promatranja aspekata ove složene vještine: glavne nedoumice dugo su vremena bile usmjerene na odgovore je li glavni izazov izgovoriti napisane riječi ili je to oblikovanje mentalnih predodžbi o informacijama predstavljenima tim riječima. RAND Reading Study Group (prema Snow i Polselli Sweet, 2003) daje doprinos shvaćanju vrijednosti sastavnica čitanja određujući razumijevanje čitanja kao proces istovremenog izdvajanja i konstruiranja značenja. Ovom jednostavnom „formulacijom“ zapravo postavljaju osnove istovrijednosti sastavnica čitanja na način njihove uzajamne povezanosti i nedjeljivosti. Točno pretvaranje pisanog u glasovno ostvarenje (izdvajanje) i istovremeno oblikovanje predodžbe o informaciji koja je predstavljena pisanim, a što je temelj kasnijem građenju novih značenja i integraciji novog sa starim informacijama (konstruiranje značenja) nezaobilazni su dijelovi za procjenu/dijagnostiku vještine čitanja. Razumijevanje kao proces unutar čitanja čine tri elementa: čitatelj, tekst koji treba razumjeti, aktivnosti čiji je dio i razumijevanje, a sva tri se javljaju unutar određenog sociokulturnog konteksta koji značajno može promijeniti shvaćanja o ishodima razumijevanja. Čitatelj donosi određene kapacitete, vještine, znanja i iskustvo kojim sudjeluje u samom aktu čitanja. Kod urednih čitatelja „omjer“ i uključenost vještina, znanja o tekstu, strategije na koje se oslanja za razumijevanje teksta, pokazuje prema nizu istraživanja (Reid, 2011 ; Edmonds i sur., 2009) drugačije odrednice nego što je to kod osoba s teškoćama čitanja ili disleksijom. Tekst može biti pisan/tiskan ili elektronički: razlike okružja tzv. zatvorenih sustava (npr. knjiga) i otvorenih (npr. Internet) mijenjaju perspektivu za razumijevanje i njegovu uporabu za stvaranje novih predodžbi o tekstu. Odabir vrste teksta bitno može odrediti ishode njegova razumijevanja. Aktivnosti uključuju jednu ili više namjera zadatka, postupke za obradu teksta i ishode nekih obavljenih aktivnosti i sve se pojavljuju u određenom kontekstu. Početna namjera čitanja može se mijenjati kako čitatelj „prolazi“ kroz materijal za čitanje. Obrada uključuje aktivnosti dekodiranja, više razine jezične i posebno semantičke obrade i samopromatranje pri razumijevanju. Neprepoznavanje i neodjeljivanje vrednovanja aktivnosti u postupcima procjene razumijevanja, posebno kod postojanja bilo kakvih teškoća, a naročito disleksije, može imati za posljedicu pogrešne postupke za poticanje razumijevanja, odnosno neodgovarajuće terapijske postupke. U svim ovim procesima vrijednost sociokulturnog konteksta ne smije biti zanemarena: taj je kontekst onaj koji je temeljno polazište za razmišljanje čitatelja o sebi dok čita (jesam li dobro ili loše ovladao čitanjem, je li čitanje uopće potrebno ili ne…), koji određuje vrijednost teksta (adolescentima su stripovi važniji nego odraslim osobama, djevojkama su draži romantične novele nego mladićima…) i mijenja aspekt procjene aktivnosti u koje je razumijevanje uključeno (poput razlikovanja samostalnog čitanja ili čitanja u grupi, obilježavanja knjiga/„šara“ li se po njima ili su one vrijednost i slično). U logopedskoj praksi nerijetko je svrha rada upravo poboljšanje razumijevanja, posebno kod djece s teškoćama čitanja i pisanja, djece s disleksijom, ali i djece s drugim teškoćama. Za kvalitetan rad u ovome području potrebno je i poznavanje teorijskih odrednica strukture ovoga složenoga procesa kao i uvažavanje dosega stručnoga rada usmjerenoga na strategije za poboljšanje razumijevanja. Stoga će svrha izlaganja biti povezivanje upravo navedenih sastavnica i korištenje istih za planiranje logopedskoga rada.

čitanje; pisanje; disleksija

nije evidentirano

engleski

Reading and writing for development of comprehension

nije evidentirano

reading; writing; dyslexia

nije evidentirano

Podaci o prilogu

2013.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Podaci o skupu

1. državni skup logopeda u odgoju i obrazovanju

pozvano predavanje

10.11.2013-10.11.2013

Opatija, Hrvatska

Povezanost rada

Povezane osobe




nije evidentirano