Critical-emancipatory approach to teachers' professional development in primary school (CROSBI ID 384191)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Bognar, Branko
Jurić, Vladimir
engleski
Critical-emancipatory approach to teachers' professional development in primary school
Uloga učitelja kao akcijskog istraživača još je nedovoljno vrednovana i poticana kako u pripremanju studenata učiteljskih fakulteta, tako i u stručnom usavršavanju zaposlenih učitelja. Učitelji se kod nas najčešće smatraju posrednicima ili tehničarima čija je zadaća pripremanje i vođenje nastave na temelju razrađenih uputa eksperata izvan same škole. Njihova uloga je više zanatska, a manje profesionalna i stvaralačka. Akcijska istraživanja omogućuju učiteljima da zajedno s drugim sudionicima odgojnog procesa (učenici, roditelji, sustručnjaci) započnu promjene sa svrhom unapređivanja odgojne prakse, ali i osobne emancipacije. Emancipacija podrazumijeva oslobađanje od besmislenih ograničenja i predrasuda, navika, prisile i ideologije. Kako bi preuzeli ulogu akcijskog istraživača učitelji prvo moraju postati refleksivni praktičari. U tom nastojanju učiteljima je potrebna pomoć kritičkih prijatelja i mentora. Važna je podrška ravnatelja i stručnih suradnika. U ovom istraživanju skupina učitelja je stvorila zajednicu učenja u kojoj su postigli sljedeće: • permanentno stručno usavršavanje, • kritičko promišljanje postojeće škole, • stvaranje zajedničke pedagoške vizije, • populariziranje akcijskih istraživanja. Uloga akcijskog istraživača pokazala se nedostižnom za većinu sudionica, ali unatoč tome neke učiteljice su provele akcijska istraživanja u kojima su autonomno osmišljavale i unapređivale svoju praksu. Ostvarivanje akcijskih istraživanja je vrlo težak posao koji zahtijeva višu razinu profesionalnosti. Najvažnija motivacija učitelja u tom poslu trebaju biti njihove vrijednosti i pedagoške vizije, ali veću profesionalnost treba više platiti.
pedagogical vision ; emancipation ; critical thinking ; postmodernity ; learning community ; reflective practitioner ; critical social science ; action research ; teachers' development ; critical friendship
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o izdanju
334
20.05.2003.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb