Parental assessment of speech and language development in typically developing children and in children with specific language impairment (CROSBI ID 384100)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Darija Novosel
Kuvač Kraljević, Jelena
engleski
Parental assessment of speech and language development in typically developing children and in children with specific language impairment
Roditeljska procjena pristup je koji se u proučavanju jezičnog razvoja i otkrivanju djece s jezičnim teškoćama koristi već dugi niz godina. Međutim, većina ljestvica roditeljske procjene i istraživanja vezana uz iste usmjerena su na populaciju djece mlađe od tri godine. Cilj ovog rada bio je utvrditi kako roditelji procjenjuju jezično-govorni razvoj u dobi nakon treće godine. U istraživanju su sudjelovali roditelji djece urednog jezično-govornog razvoja (UJGR) i roditelji djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) u dobi od 3, 4 i 5 godina. Informacije od roditelja prikupljene su pomoću upitnika o dječjem jezično-govornom razvoju koji su preuzeti iz istraživanja o roditeljskoj procjeni jezično- govornog razvoja koje je provedeno u Portugalu (Santos i sur., 2013) te su prevedeni i prilagođeni za hrvatski jezik. Podatci od roditelja djece UJGR-a prikupljeni su u suradnji s dječjim vrtićima iz 9 različitih županija, a podatci od roditelja djece s PJT-om prikupljeni su u suradnji s logopedima iz Poliklinike Suvag u Karlovcu, Doma zdravlja Zagreb – Centar te privatnog logopedskog kabineta „Lopsi“. Podatci iz upitnika obrađeni su u programu SPSS Statistics 20. Kako bi se dobili odgovori na postavljena istraživačka pitanja provedena je deskriptivna statistika, t-test za nezavisne uzorke i izračunate su korelacije. Dobiveni rezultati pokazuju da roditelji djece UJGR-a u dobi od 3, 4 i 5 godina najviše uočavaju manje složena jezična ponašanja te da se povezanost između sastavnica u procjeni smanjuje s porastom dobi. Rezultati pokazuju i da se roditeljska procjena kod djece UJGR-a ne razlikuje s obzirom na razinu obrazovanja. Usporedbom procjene roditelja djece UJGR-a i roditelja djece s PJT-om dobiveno je da postoji statistički značajna razlika u procjeni jezičnih ponašanja između ove dvije skupine roditelja na način da roditelji djece s PJT-om procjenjuju da njihova djeca proizvode manje jezičnih ponašanja koja se očekuju u određenoj dobi. Zaključak rada jest da na roditeljsku procjenu utječe složenost jezičnih ponašanja te da roditelji djece s PJT-om imaju dobru percepciju jezičnih sposobnosti svoje djece.
parental assessment; typically developing children; specific language impairment
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o izdanju
44
21.10.2013.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb