Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 677848

Nemogući spomenik - Natječaj za spomenik žrtvama fašizma u Jajincima 1958. godine


Horvatinčić, Sanja
Nemogući spomenik - Natječaj za spomenik žrtvama fašizma u Jajincima 1958. godine // Simpozij Problem spomenika: spomenik danas, Klanjec 23.-25. listopada 2013, knjiga sažetaka / Pejković, Božidar (ur.).
Zagreb: Muzeji Hrvatskog zagorja Galerija Antuna Augustinčića, 2013. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Nemogući spomenik - Natječaj za spomenik žrtvama fašizma u Jajincima 1958. godine
(Imposssible Monument - The 1958 Competition for the Memorial to the Victims of Fascism in Jajinci)

Autori
Horvatinčić, Sanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Simpozij Problem spomenika: spomenik danas, Klanjec 23.-25. listopada 2013, knjiga sažetaka / Pejković, Božidar - Zagreb : Muzeji Hrvatskog zagorja Galerija Antuna Augustinčića, 2013

Skup
Simpozij PROBLEM SPOMENIKA : SPOMENIK DANAS

Mjesto i datum
Klanjec, Hrvatska, 23. - 25.10.2013

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Spomenik žrtvama fašizma; Jajinci; natječaj; Zdenko Kolacio; Kosta Angeli Radovani; Dušan Džamonja; NIN
(Memorial to the victims of fascism; Jajinci; competition; Zdenko Kolacio; Kosta Angeli Radovani; Dušan Džamonja; NIN)

Sažetak
Odbor za podizanje spomenika u Jajincima 1958. godine raspisao je općejugoslavenski natječaj za idejni projekt spomenika žrtvama fašizma na mjestu masovnog gubilišta kraj Beograda, na kojem je tijekom Drugog svjetskog rata ubijeno 80 000 ljudi. Od šest prvonagrađenih i tri otkupljena projekta, većinu natjecateljskih timova činili su arhitekti, kipari, slikari i krajobrazni arhitekti iz Hrvatske. Analiza izabranih spomeničkih projekata i njihovo smještaje u kontekst dotadašnjih monumentalnih spomeničkih rješenja ukazuje na značajan odmak od uvriježene reprezentacijske funkcije spomenika kakav je obilježio prvu polovicu pedesetih godina na prostoru čitave socijalističke Jugoslavije. S ciljem svladavanja tematski i prostorno iznimno zahtjevnog zadatka kakvog je predstavljalo obilježavanje sjećanja na masovnu tragediju u Jajincima, umjetnički su timovi u velikoj mjeri posezali za sintetskim shvaćanjem arhitektonskih, skulpturalnih i krajobraznih aspekata memorijalne plastike, kao i sugestivnim i kontemplativnim potencijalom apstraktnih skulpturalnih, arhitektonskih i likovnih formi. Iako pobjednički projekt Zdenka Kolacija i Koste Angeli Radovanija nikada nije izveden, izložba natječajnih radova izazvala je obimnu javnu raspravu u beogradskom tjedniku NIN u kojoj su sudjelovala najistaknutija imena kulturnog i umjetničkog života Jugoslavije. Teze i problemi vezani uz reprezentaciju ratnih trauma u formi spomenika, kojima je ta rasprava obilovala, podudaraju se s tada aktualnom problematikom spomeničkog žanra u Europi i svijetu, koje će francuski teoretičar Ceysson okarakterizirati sintagmom nemogućeg spomenika. Natječaj za spomenik u Jajincima predstavlja značajan trenutak u razvoju spomeničke plastike u bivšoj Jugoslaviji, čija se glavna inovacija prepoznaje upravo u sintezi umjetničkih sredstava i okretanju apstrakciji, što će se očitovati u budućem razvoju memorijalne plastike tijekom šezdesetih godina. Kako svojim inovativnim pristupom problemu spomeničke plastike, tako i nemogućnošću svoje izvedbe, Jajinački natječaj možemo dovesti u vezu sa ostalim poslijeratnim natječajima i neizvedenim rješenjima, poput onoga u Hirošimi (1952.) i Auschwitzu (1958.-59.), kao i s natječajem za spomenik nepoznatom političkom zatvoreniku (1952.).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
020-0202687-2702 - Modernost, modernizam i postmodernizam u hrvatskoj umjetnosti 20. stoljeća (Ljiljana Kolešnik, )

Ustanove
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Sanja Horvatinčić, (329213)