RAZVOJ EMOCIONALNE INTELIGENCIJE U RANOJ ADOLESCENCIJI (CROSBI ID 382965)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Babić Čikeš, Ana
Buško, Vesna
hrvatski
RAZVOJ EMOCIONALNE INTELIGENCIJE U RANOJ ADOLESCENCIJI
Ovaj rad predstavlja validacijsku studiju konstrukta emocionalne inteligencije (EI), njegovih razvojnih aspekata, kao i njegove uloge u tumačenju interindividualnih i intraindividualnih razlika u odabranim kriterijskim aktivnostima iz perspektive modela sposobnosti (Mayer i Salovey, 1997). Na uzorku od 561 učenika viših razreda osnovne škole u dvije vremenske točke s razmakom od 18 mjeseci primijenjeni su Test opažanja emocionalnog sadržaja u slikama (TOES), Test analize emocija (TAE) i Test upravljanja emocijama (TUE) te prikupljeni podaci o školskom uspjehu. U prvoj točki mjerenja ispitane su još verbalne sposobnosti i petfaktorske osobine ličnosti te prikupljene vršnjačke i nastavničke procjene sposobnosti EI. Rezultati su pokazali da su sve mjere EI međusobno pozitivno povezane, no veličine povezanosti među različitim vrstama mjerama istih sposobnosti ne prelaze veličine povezanosti među istovrsnim mjerama različitih sposobnosti. Veličine tih povezanosti također ne prelaze veličinu povezanosti mjera EI s verbalnim sposobnostima koje su sa svim mjerama emocionalne inteligencije u pozitivnim, niskim do umjerenim korelacijama. Povezanosti mjera EI s osobinama ličnosti neznačajne ili niske. Transverzalne analize su pokazale da stariji učenici postižu više rezultate na testovima EI, a niže na nastavničkim procjenama sposobnosti EI te da su djevojčice uspješnije prema svim mjerama EI. Između dvije točke mjerenja došlo je do pozitivne promjene u rezultatima na testovima TAE i TUE, a promjene su izraženije kod djevojčica. Značajnim prediktorom promjena na testovima TOES i TAE pokazale su se verbalne sposobnosti, dok je spol značajan prediktor promjena na testovima TAE i TUE. Varijable emocionalne inteligencije samostalno objašnjavaju 22.2% varijance školskog uspjeha i 22.4% varijance nastavničkih procjena socijalnog funkcioniranja učenika. Rezultati su pokazali da je razdoblje rane adolescencije period razvoja svih mjerenih sposobnosti EI, te da one značajno doprinose prilagodbi ranih adolescenata u školskom okruženju.
emocionalna inteligencija; rana adolescencija; razvojne promjene; socijalno funkcioniranje; školski uspjeh
nije evidentirano
engleski
DEVELOPMENT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN EARLY ADOLESCENCE
nije evidentirano
emotional intelligence; early adolescence; developmental changes; social functioning; school achievement
nije evidentirano
Podaci o izdanju
117
21.12.2013.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb