Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Utjecaj prometovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija na međunarodno poslovanje hrvatskih zračnih luka (CROSBI ID 382404)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Vojvodić, Katija Utjecaj prometovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija na međunarodno poslovanje hrvatskih zračnih luka / Bezić, Heri (mentor); Rijeka, Ekonomski fakultet, Rijeka, . 2010

Podaci o odgovornosti

Vojvodić, Katija

Bezić, Heri

hrvatski

Utjecaj prometovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija na međunarodno poslovanje hrvatskih zračnih luka

Od kraja 1990-ih zamjećuje se izraženija polarizacija na tržištu zračnog prometa između tradicionalnih i niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija. Specifičnost poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija ogleda se u trima elementima: jednostavnosti proizvoda, tržišnom pozicioniranju i nižim operativnim troškovima. U radu se navode glavna obilježja poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija, ukazuje se na specifičnosti potražnje za njihovim uslugama te se navode implikacije njihova prometovanja na poslovanje tradicionalnih i čarterskih zrakoplovnih kompanija. Označuju se glavne odrednice budućeg razvoja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija, posebice s obzirom na mogućnost širenja na dugolinijski promet, modifikacije postojećeg modela ovih kompanija te konkurenciju željezničkog prometa. Uspješnost poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija uvelike ovisi o odgovarajućoj infrastrukturi koja im stoji na raspolaganju za nesmetano obavljanje njihova operativnog poslovanja. Međusobni odnosi zrakoplovnih kompanija i zračnih luka jasno ukazuju na njihovu kompleksnost. Tradicionalno poslovanje zračnih luka obilježila je orijentacija na zrakoplovne kompanije kao primarne korisnike njihovih usluga. Međutim, u današnjem komercijaliziranom i privatiziranom okruženju zračne luke sve veći naglasak stavljaju na ostvarenje komercijalnih prihoda. U tom kontekstu, razmatraju se tradicionalni i komercijalni model poslovanja kao i opravdanost i održivost strateških saveza između zračnih luka. Posebna se pozornost poklanja pokazateljima uspješnosti poslovanja zračnih luka, odnosno mjerenju efikasnosti njihova poslovanja. Uzimajući u obzir aktualne trendove na tržištu niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija razmatra se pozicioniranje tih kompanija na tržištu zračnog prometa, ukazuje na modificirana obilježja adaptiranog modela poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija te se ističe proces konsolidacije niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija u kontekstu predviđanja budućih kretanja na tom tržištu. Za ocjenu efikasnosti hrvatskih zračnih luka koristi se analiza omeđivanja podataka, neparametarska metoda temeljena na tehnici linearnog programiranja. Ova metoda ocjenjuje rezultate rada homogenih donositelja odluka. Posebno značenje provedene analize prozora, u okviru te metode, jest i u činjenici da njezini rezultati mogu poslužiti kao rano upozorenje za sve neefikasne zračne luke. Poseban doprinos predstavlja formuliranje, analiza i testiranje dvaju modela konstantne elastičnosti kako bi se ocijenilo učinke uključivanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija u međunarodni zračni promet Republike Hrvatske kojima je potvrđena hipoteza da je prometovanje niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija bitna odrednica uspješnosti međunarodnog poslovanja hrvatskih zračnih luka. Dobiveni rezultati služe kao osnova za prijedlog aktivnosti za implementaciju modela uključivanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija u hrvatski zračni prostor te se ističu pravci aktivnosti šire lokalne zajednice. Preporuke menadžerima u zračnim lukama promatraju se u realnom sagledavanju pregovaračke moći hrvatskih zračnih luka, njihovu povećanju komercijalnih prihoda, transparentnosti te vrednovanju ostvarenih rezultata.

niskobudžetne zrakoplovne kompanije; sekundarne zračne luke; tradicionalne zrakoplovne kompanije; čarterske zrakoplovne kompanije; avijacijski prihodi; komercijalni prihodi; pokazatelji uspješnosti poslovanja; efikasnost hrvatskih zračnih luka; analiza omeđivanja podataka

nije evidentirano

engleski

The Impact of Low-Cost Airlines on the International Business Operations of Croatian Airports

nije evidentirano

low-cost airlines; secondary airports; full service airlines; charter airlines; aeronautical revenues; commercial revenues; economic performance indicators; efficiency of Croatian airports; Data Envelopment Analysis

nije evidentirano

Podaci o izdanju

249

29.06.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Ekonomski fakultet, Rijeka

Rijeka

Povezanost rada

Ekonomija