Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 662524

Metakognitivne procjene kod zadataka kategorizacije različite težine


Žauhar, Valnea; Bajšanski, Igor; Domijan, Dražen
Metakognitivne procjene kod zadataka kategorizacije različite težine // 19. naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji: Rezimei
Beograd: Beograd: Filozofski fakultet, 2013. str. 41-42 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Metakognitivne procjene kod zadataka kategorizacije različite težine
(Metacognitive judgments in category learning tasks of different levels of categorization complexity)

Autori
Žauhar, Valnea ; Bajšanski, Igor ; Domijan, Dražen

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
19. naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji: Rezimei / - Beograd : Beograd: Filozofski fakultet, 2013, 41-42

ISBN
978-86-88803-26-7

Skup
19. naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji

Mjesto i datum
Beograd, Srbija, 22.-24.03.2013

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Kategorijalno učenje; kompleksnost zadataka kategorizacije; metakognitivne procjene
(Category learning; categorization difficulty; metacognitive judgments)

Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati obrasce metakognitivnih procjena o točnosti odgovora tijekom procesa kategorijalnog učenja kod tri razine kompleksnosti zadataka kategorizacije: zadatka temeljenog na jednostavnom pravilu (tip I), na pravilu dodavanja (tip II) te na pravilu razdvajanja i dodavanja (tip III). U istraživanju je sudjelovalo 25 studenata psihologije. Podražaji su bili geometrijski likovi koji su varirali na tri dimenzije: boja, veličina i oblik. Zadatak ispitanika bio je kategorizirati podražaje u dvije međusobno isključive kategorije A i B. Nakon svakog kategoriziranja, od ispitanika je tražena procjena sigurnosti u točnost odgovora na skali od 50 do 100%. Povratna informacija o točnosti izvedbe uslijedila je nakon procjene. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine s obzirom na brzinu usvajanja kategorija: brzi i spori kategorizatori. Za svaku procjenu izračunat je indeks pristranosti, odnosno, odstupanje procjene od točnosti kategorizacije, a analizirane su razlike u prvoj i u posljednjoj fazi učenja pojedinog zadatka. Kod zadatka tipa I javlja se efekt tijeka učenja (F(2, 44)=43, 27, p<0, 01) te značajna interakcija tijeka i brzine učenja (F(2, 44)=3, 51, p<0, 05). Inicijalno se pristranost kod brzih i sporih kategorizatora smanjuje s napredovanjem učenja, no s približavanjem usvajanja kategorija kod sporih kategorizatora ona ostaje podjednaka, dok se kod brzih u potpunosti gubi. Kod zadatka tipa II, u prvoj fazi učenja, javlja se efekt brzine usvajanja kategorija (F(1, 17)=6, 59, p<0, 05), pri čemu brzi kategorizatori pokazuju manju pristranost. U posljednjoj fazi učenja nema efekta brzine, no javlja se efekt tijeka učenja (F(4, 68)=8, 86, p<0, 01), pri čemu se pristranost smanjuje s učenjem. Kod zadatka tipa III ne dobiva se efekt brzine usvajanja kategorija. Međutim, kada se analizira posljednja faza učenja, rezultati ukazuju na efekt tijeka učenja (F(4, 92)=5, 00, p<0, 01) te na značajnu interakciju tijeka i brzine učenja (F(4, 92)=4, 84, p<0, 01). Brži kategorizatori inicijalno pokazuju veću pristranost u odnosu na spore kategorizatore, no s približavanjem usvajanja kategorije kod sporih kategorizatora pristranost ostaje podjednaka, dok se kod brzih kategorizatora u posljednjem bloku značajno smanjuje. Ovim istraživanjem se pokazalo kako se različiti obrasci metakognitivnih procjena, ovisno o kompleksnosti zadataka kategorizacije, javljaju prilikom kategorijalnog učenja, domene koja u kontekstu metakognicije za sada nije dovoljno istražena.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
009-0362214-0818 - Neuronsko modeliranje i bihevioralno testiranje vidne percepcije i kognicije (Dražen Domijan, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Rijeka