Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Perverzija i metoda. Žižekova ‘platonska ljubav’ za film, dijalektika egzemplifikacije i katastrofa psihoanalize u kinematičkom diskursu filozofije (CROSBI ID 198194)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Mikulić, Borislav Perverzija i metoda. Žižekova ‘platonska ljubav’ za film, dijalektika egzemplifikacije i katastrofa psihoanalize u kinematičkom diskursu filozofije // Filozofija i društvo, 24 (2013), 1; 381-422

Podaci o odgovornosti

Mikulić, Borislav

hrvatski

Perverzija i metoda. Žižekova ‘platonska ljubav’ za film, dijalektika egzemplifikacije i katastrofa psihoanalize u kinematičkom diskursu filozofije

Članak raspravlja o odnosu između paradigmatskog statusa filma i upotrebe filmskih analogija u psihoanalitičkom diskursu filozofije Slavoja Žižeka koji čini temelj njegovog kritičkog diskursa o društvu i kulturi uopće. U prvom dijelu, polazeći od novijih rasprava među nekolicinom engleskih i američkih sveučilišnih intelektualaca o kontroverznim vidovima djelovanja Slavoja Žižeka u akademskoj zajednici i na široj javnoj sceni, u prvom dijelu članka prikazuju se neki usporedni primjeri i unutrašnji pokretači kontroverzije sadržaj-forma u filozofiji i pop-kulturi te Žižekovo razumijevanje te kontroverzije. U drugom dijelu raspravlja se o Žižekovim sporadičnim refleksijama o meta-egzemplifikaciji i obrazlaže teza da kod Žižeka, na pretpostavkama ontologije virtualnog, prešutno djeluje dvostruka, paradigmatska i analogijska, koncepcija inherencije u odnosu primjera i principa te zamjena analogije predmetâ analogijom analizâ, što stvara tipičan konflikt između metonimijske i metaforičke evazivnosti diskursa. Na toj pozadini vrednuje se ponovo opći prigovor protiv Žižeka o “virtualnom totalitarizmu” lišenom kontingencije smisla i ukazuje na mjesto subjekta izvan diskursa kao drugu osnovu za analizu uvjeta istinitosti. U trećem dijelu ispituje se i metodološki vrednuje Žižekovo vlastito razumijevanje njegovog postupka filmske ilustracije i njegovo osebujno performativno razrješenje epistemološkog problema filmske interpretacije kroz montažu imaginarne identifikacije ili ‘empatije’ s filmskim objektima, koje sâm naziva ‘perverzijom’ ili ‘ljubavlju’. U četvrtom dijelu analizira se očigledni nerazmjer između Žižekove primjene doktrinarnih zaliha psihoanalize u kritici kinematografije, s jedne strane, i njegove teorijski oskudno razrađene apoteoze ‘kinematičkog materijalizma’. Argumentira se da taj nerazmjer donosi u rezultatu ono što Žižek odbija u načelu: supstituciju materijalizma analize i kontingencije uvjeta u potrazi za istinom holističkom koncepcijom smisla, što, u konzekvenciji, nagriza psihoanalitički diskurs o kinematografiji koja čini sâm temelj Žižekova analitičkog diskursa općenito.

akademska korektnost ; ‘sublimna’ egzemplifikacija ; paradigmatski i analogijski prijenos ; holizam značenja ; totalitarizam diskursa ; kontingencija subjekta ; kinematički materijalizam ; kraj psihoanalize

Abstract: The article discusses the relation between the paradigmatic status of film and use of film analogies in the psychoanalytic discourse on society and culture by Slavoj Žižek, which represents the very ground of his philosophical discourse in general. In the first part, starting with a recent discussion by different English and American scholars on controversial aspects of Slavoj Žižek’s activity in academia and on a broader public scene, the paper discusses on some parallel examples and inherent motivators of the form-content controversy in philosophy and pop-culture as well as Žižek’s interpretation of his position. In the second part, the article discusses Žižek’s sporadic meta-reflection on exemplification and provides arguments for the thesis that, in Žižek, on the ground of his ontology of the virtual, one encounters a double conception of ‘inherence’ (paradigmatic and analogical) between instance and principle, its consequence is a shift in the use of film examples from analogy of objects to analogy of analyses, which makes up a typical conflict between the metonymic and metaphorical evasion of discourse. On this background, the article reexamins t

engleski

Perversion and method. Žižek’s ‘platonic love’ for film, dialectics of exemplification and the catastrophy of psychoanalysis in the cinematic discourse of philosophy

nije evidentirano

academic correctness ; ‘sublime’ exemplifications ; paradigmatic vs analogical transference ; holism of sense ; totalitarianism of discourse ; contingency of subject ; cinematic materialism ; end of psychoanalysis

nije evidentirano

Podaci o izdanju

24 (1)

2013.

381-422

objavljeno

0353-5738

2334-8577

Povezanost rada

Filozofija