Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 656987

Odnos fonetskoga i fonološkoga razvoja glasa /r/ kod djece u dobi od 3 do 7 godina


Tomić, Diana
Odnos fonetskoga i fonološkoga razvoja glasa /r/ kod djece u dobi od 3 do 7 godina 2013., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


Naslov
Odnos fonetskoga i fonološkoga razvoja glasa /r/ kod djece u dobi od 3 do 7 godina
(Interactions between phonetic and phonological development of the phoneme /r/: a study from age 3 to age 7)

Autori
Tomić, Diana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
17.10

Godina
2013

Stranica
279

Mentor
Mildner, Vesna

Ključne riječi
Fonetski razvoj; fonološki razvoj; glas /r/ aproksimanti; kvaliteta fonoloških reprezentacija
(Phonetic development; phonological development; phoneme /r/; quality of phonological representations)

Sažetak
Cilj je rada odrediti očekivanu dob razvoja glasa /r/ i aproksimanata koji mu prethode u razvojnoj liniji u hrvatskom jeziku te ispitati odnos fonetskog i fonološkog razvoja pomoću različitih mjera kvalitete fonoloških reprezentacija. Istraživanje je provedeno na području Grada Zagreba. U istraživanju je sudjelovalo 600 ispitanika u dobi od tri do sedam godina. U ispitivanju je korišteno pet zadataka: zadatak imenovanja slika s aproksimantima u svim pozicijama (Z1), zadatak fonološkog pamćenja (Z2), zadatak fonemske svijesti (Z3), zadatak imenovanja slika s ciljnim glasom u različitom fonetskom okruženju (Z4) i zadatak koji ispituje odnos percepcije i izgovora glasa /r/. Rezultati pokazuju da se aproksimanti u hrvatskome jeziku razvijaju kasnije u usporedbi s dostupnim hrvatskim normama (glasovi /j/ i /v/ su razvijeni do treće godine, glas /l/ bi se trebao razviti do 4 ; 6, glas /lj/ do dobi od 5 ; 6, a glas /r/ do dobi od 6 godina). Tijekom razvoja glasa /l/ očekuje se veća zastupljenost distordiranih ostvarenja koja se smatraju dijelom urednog govorno-jezičnog razvoja do 4 ; 0 godine, od razvojnih ostvarenja glasa /lj/ zastupljenije su supstitucije glasovima /j/ i /l/ koje bismo smatrali tipičnim razvojnim ostvarenjem do 5 ; 0 godine. Iste susptitucije javljaju se tijekom razvoja glasa /r/, koje su dio urednog govorno-jezičnog razvoja do 5 ; 0 godina, a distorzije do 5 ; 6. Slogotvorno se /r̥/ supstituira glasom vokalskim zvukovima - /ə/ odnosno vokalom /u/, te su takva razvojna ostvarenja tipična u dobi do 5 ; 0 godina, a distorzije također do 5 ; 6. Utjecaj pozicije ciljnog glasa u riječi utječe na pojavu razvojnih ostvarenja, dok vokalsko okruženje ne utječe. Iz toga proizlazi da prilikom pripreme materijala za procjenu stupnja razvoja glasova treba uključiti sve pozicije ciljnog glasa, a za glas /r/ i materijal sa slogotvornim /r̥/. Istraživanje pokazuje dinamiku fonetskoga i fonološkoga razvoja. Iako je općeprihvaćeno da razvoj percepcije prethodi razvoju proizvodnje, dva su aspekta fonetskoga razvoja u međudjelovanju tijekom cijelog razvoja što potvrđuju rezultati Z5. Dodatnu potvrdu složenog odnosa fonetskog i fonološkog razvoja pokazuje odnos stupnja razvoja izgovora ciljnog glasa /r/ i razvoja fonemske svijesti. Na početku glasovne progresije, oblikovanje perceptivne kategorije ciljnog glasa više utječe na razvoj izgovora. Ipak, ispitanici kod kojih je izgovor razvijeniji u odnosu na vršnjake pokazuju bolji rezultat i na drugim zadacima (percepcije, fonološkog pamćenja i fonemske svijesti), odnosno, pokazuju da su njihove fonološke reprezentacije razvijenije. Ipak, čini se da je stupanj razvoja izgovora ciljnog glasa prikladna mjera kvalitete fonološke reprezentacije tek nakon što završi intenzivno razdoblje razvoja izgovora.

Izvorni jezik
Engleski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-0000000-3096 - Neurolingvistički aspekti bilingvizma (Vesna Mildner, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Diana Tomić, (299271)