PEDAGOGIJSKO UTEMELJENJE UČITELJSKE ETIKE (CROSBI ID 197657)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Bašić, Slavica
hrvatski
PEDAGOGIJSKO UTEMELJENJE UČITELJSKE ETIKE
Ustanovljujući zanemarenost ili potpunu isključenost temata pedagoškog etosa u okviru brojnih koncepata empirijsko-znanstvene pedagogije, s jedne, i aktualnim stanjem u školstvu aktualiziranu potrebu uspostavljanja navlastito pedagogijske perspektive učiteljske profesije, s druge strane, autorica nastoji pojasniti u čemu je navlastitost pedagogijske perspektive i pokazati da se etičke norme učiteljskog poziva mogu izvesti iz i legitimirati samo određenim shvaćanjem odgojnog fenomena (a ne učiteljima postaviti izvana u obliku pravila, pravnih, moralnih i inih normi ponašanja). Konzenkventno tom stavu različiti koncepti odgoja impliciraju i različite etičke norme, primjerice kritičko-pragmatička, duhovnoznanstvena i empirijska pedagogija imaju različite profesionalne etose i njihovo rekonstruiranje bilo bi vrijedno napora. Duhovno znanstvena (kulturna, filozofijska) pedagogija izvođenje i argumentiranje profesionalno-etičkih normi tradicionalno drži navlastito svojom zadaćom i oslonivši se na tu tradiciju, autorica pokazuje mogućnost utemeljenja učiteljskog etosa u i izvođenje opće-etičkih normi iz «pedagoškog odnosa» kao kategorijalnog pedagogijskog pojma. U uspostavljanju profesionalnoetičkog dikursa učiteljskog poziva polazište je pedagoška perspektiva, a posebnost pedagoškog u odnosu na sva ostala socijalna djelovanja je u zahtijevanju autonomnosti i odgovornosti učitelja za cjeloviti razvoj čovjek, primarne usmjerenosti odgojne i nastavne djelatnosti na čovjeka, dijete i adolescenta, i zahtijevanju odgoja i nastave radi prava svakog pojedinca da postane ono što on jeste, da razvije samopouzdanje u svoje snage i motivaciju da ih (za opće dobro) koristi. Ključne riječi: učitelj, učiteljska etika, znanosti o odgoju, duhovnoznanstvena pedagogija.
učitelj; učiteljska etika; znanosti o odgoju; duhovnoznanstvena pedagogija
nije evidentirano
engleski
THE PEDAGOGICAL FOUNDATION OF TEACHERS’ ETHICS
nije evidentirano
teacher; educational sciences; professional ethos
nije evidentirano